În cadrul Programului “Şcoala Altfel” desfăşurat săptămâna trecută, certSIGN a discutat cu elevii clasei a II-a A ai Şcolii Gimnaziale nr. 156, Bucureşti, despre pericolele care apar pe internet. Subiectul s-a dovedit a fi de mare interes pentru cei mici, în contextul în care aceştia folosesc din ce în ce mai mult jocuri online şi diverse aplicaţii pe PC sau dispozitive mobile.
Ce au ştiut copiii?
Facebook, WhatsApp, Instagram, Twitter, Snapchat – sunt doar câteva dintre aplicaţiile de socializare cunoscute de către elevii cu care am avut ocazia să vorbim. Desigur, lista este completată de platforma Youtube şi nelipsitele jocuri.
Deşi cei mici ştiau deja că date precum numele, prenumele, vârsta, localitarea/adresa şi sexul rămân în mediul online – ele fiind solicitate la înregistrare/crearea conturilor – au avut parte şi de câteva “surprize”. Aceştia au fost foarte interesaţi să afle cum furnizorii de servicii pe internet pot reţine în mod automat locaţia exactă, parola, conţinutul telefonului şi preferinţele care reies din istoricul accesărilor.
Ce au învăţat nou?
Pe parcursul celor 50 de minute de discuţii libere, am subliniat o serie de aspecte esenţiale din sfera securităţii cibernetice, care considerăm că trebuie cunoscute de la vârste cât mai fragede, concomitent cu accesul copiilor în mediul online.
Cu ce au plecat elevii acasă?
Aceştia au reţinut:
• minimizarea distribuirii informaţiilor personale, activităţile desfăşurate etc.;
• în cazul apariţiei unei situaţii/conversaţii în neregulă, trebuie închisă aplicaţia şi anunţaţi părinţii;
• să nu facă online nimic din ceea ce nu ar face nici în realitate;
• Internetul nu uită, de aici nu se şterge nimic.
certSIGN, susţinător activ al educaţiei cibernetice
Introducerea educaţiei cibernetice în şcoli încă din ciclurile primare reprezintă o iniţiativă pe care certSIGN o susţine în mod continuu, un prim pas constituindu-l astfel de activităţi în cadrul Programului “Şcoala Altfel”, pe care ne dorim să le extindem.
Pe viitor, avem în vedere atât susţinerea unor sesiuni de informare cu părinţi şi copii, cât şi crearea unor materiale informative care să trateze pericolele cibernetice la care suntem expuşi, respectiv regulile de conduită online pentru protecţia individuală şi familială.