Caută
Close this search box.

Dispozitivele mobile şi securitatea în 2023. Riscuri, bune practici şi soluţii

În condiţiile în care, în primul trimestru al anului 2023, dispozitivele mobile au generat 58,33% din traficul de Internet la nivel global potrivit Statista.com, nu putem să nu ne punem întrebări legate atât de securitate dispozitivelor mobile – fie ele utilizate în scopuri personale sau de business – cât şi de bunele practici pe care ar trebui să le urmăm. Iar la aceste întrebări au răspuns recent colegii noştri Dragoș Drăjneanu, Specialist Implementare şi Suport Tehnic certSIGN şi Flavia Roșu, Specialist Implementare şi Suport Soluţii Mobile certSIGN, invitaţi la Radio Guerrilla în cadrul unei intervenţii dedicate.

1. Sunt dispozitivele mobile sigure? Ce ar trebui să luăm în calcul din punct de vedere al securităţii, atât ca utilizare profesională, cât şi personală?

În contextul accelerării ratei de adopţie a dispozitivelor mobile şi utilizării preponderente a acestora pentru accesarea mediului online, apare implicit şi extinderea ariei atacurilor cibernetice. Iar atunci când vorbim despre securitatea dispozitivelor mobile, există o serie de aspecte care trebuie avute în vedere, începând cu reţelele accesate:

“Ştim aici că există o varietate mare de atacuri, aş menţiona un Man-in-the-Middle – practic un individ care se interpune în comunicarea dintre două dispozitive, interceptează traficul şi îl poate chiar manipula – sau o situaţie poate mai familiară şi anume un Rogue Access Point. Aici aş da ca exemplu un centru comercial foarte aglomerat, unde există un trafic foarte mare, iar un individ cu intenţii maliţioase poate seta un echipament, poate crea un access point la liber, fără parolă, la care oamenii se pot conecta iar ulterior el poate scana dispozitivele mobile prin intermediul acelui AP şi poate explora anumite vulnerabilităţi la nivelul sistemului de operare sau al aplicaţiilor instalate pe dispozitiv”, a punctat Dragoș Drăjneanu.

În cazul utilizatorilor rezidenţiali care folosesc dispozitivele în scopuri personale sunt recomandate următoarele bune practici:

  • utilizarea datelor mobile în detrimentul reţelelor Wi-Fi, întrucât prezintă un nivel de securitate mai ridicat (în acest scenariu, dispozitivele mobile se conectează la o celulă a operatorului de telefonie mobilă unde sunt implementate multiple protocoale de securitate);
  • dacă este necesară utilizarea reţelelor Wi-Fi, preferabil acestea să fie securizate cu o parolă, cu un standard cât mai ridicat de securitate (WPA2, WPA2-Enterprise), cu evitarea reţelelor open din locurile foarte aglomerate;
  • instalarea aplicaţiilor doar din surse cunoscute, deoarece aplicaţiile care nu trec prin procesul de scanare/verificare pot prezenta diferite malware-uri în codul lor;
  • atenţie deosebită la tentativele de phishing prin aplicaţii care includ reclame, acestea din urmă putând duce către site-uri false (asemănătoare grafic cu originalul şi chiar având un certificat SSL – https:// în URL) în care sunt solicitate date personale şi bancare;
  • analizarea atentă a permisiunilor acordate aplicaţiilor instalate pe dispozitivile mobile, care pot solicita accesul la informaţii sensibile;
  • realizarea update-urilor şi aplicarea patch-urilor de securitate în cazul sistemelor de operare, ori de câte ori este posibil.

2. Care sunt cele mai importante provocări din ultima perioadă care vizează activitatea mediului de business din România?

“Cred că provocările aici se împart în două categorii – o dată aspectele de securitate pe care orice companie doreşte să le adreseze şi aici discutăm despre configurarea dispozitivelor, să respecte un anumit standard în ceea ce priveşte de exemplu complexitatea parolelor, putem aici restricţiona utilizatorii să instaleze aplicaţii din surse necunoscute sau să se conecteze la reţele Wi-Fi care nu respectă anumite standarde de securitate şi nu în ultimul rând, de exemplu, dacă în office-ul unei companii există un Access Point dedicat – care evident are un standard de securitate pe care trebuie să îl menţină şi să îl respecte – telefoanele să se poată conecta automat la acesta.”, a menţionat colegul nostru.

Un alt aspect la fel de important pentru companii este caracterul de user-friendliness al tehnologiei. Iar acest aspect este adresat printr-o serie de automatizări pe care le putem aplica pe dispozitivele mobile, chiar din momentul în care ele sunt pornite pentru prima oară, automatizări ce converg spre:

  • reducerea paşilor specifici setării iniţiale a dispozitivelor;
  • provizionarea automată a dispozitivelor mobile cu utilizatori şi parole;
  • susţinerea departamentului IT al companiei prin instalarea automată a aplicaţiilor necesare;
  • configurarea automată din platformă a aplicaţiilor de business solicitate (e-mail, VPN etc.).

“De ce este important? Pentru că în primul rând salvează foarte mult timp pentru Departamentul IT, îi oferă acestuia posibilitatea să configureze dispozitivele bulk – să ne gândim aici la o companie care trebuie să configureze 1.000 de dispozitive – iar pe partea utilizatorilor, care au mai multe sau mai puţine competenţe tehnologice, îi salvează de parcurgerea manuală a acestor paşi şi de posibilitatea unor eventuale greşeli. Tot acest proces durează 15-20 de minute, este foarte rapid.”, a mai subliniat Dragoș Drăjneanu.

3. Cum pot beneficia companiile din România de pe urma serviciile profesionale mobile certSIGN reunite în conceptul #works4you?

“Esenţa acestui concept #works4you constă în faptul că serviciile sunt personalizate pe nevoile clientului. Pe scurt, un proiect de mobilitate cuprinde 4 etape principale, dintre care prima ar fi etapa de stabilire a cerinţelor de business pe care o companie şi le defineşte sau care sunt chiar dictate de domeniul de activitate. Şi deseori, în urma discuţiilor incipiente pe care le avem cu clienţii, identificăm noi nevoi de business. […] În mare parte spre zona de securitate se duc aceste cerinţe, de exemplu, pe partea de restricţionare de acces la anumite URL-uri, clientul poate şti că vrea să îşi limiteze angajaţii în a nu accesa anumite site-uri sau aplicaţii, dar nu ştie exact cum poate face acest lucru.”, a explicat Flavia Roşu.

certSIGN a implementat multiple proiecte în sfera conceptului #works4you, soluţiile de management pentru dispozitivele mobile fiind foarte versatile iar specialiştii certSIGN având competenţe pe tehnologii variate de Management precum Samsung Knox, Mobile Iron – Ivanti, SOTI, Blackberry, Microsoft Intune, pentru toate aceste tehnologii fiind parcurse anual procese de recertificare.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on LinkedIn
Share on Pinterest

Ai nevoie de mai multe informații?

Selectează un subiect și citește recomandările noastre. Dacă nu ai găsit ce căutai solicită indicații suplimentare. 

    WindowsMac

    *Tipul de fișiere acceptat: pdf, jpg si png. Marime maxima: 5mb

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii

    Am luat cunoștință de informațiile cuprinse în “Politica de confidenţialitate”

    Sunt de acord cu prelucrarea datelor mele personale în scopuri de marketing
    în conformitate cu “Politica de confidenţialitate”.

    TOKEN-urile pentru semnătura electronică pot fi utilizate în continuare de ORICE deținător de certificat digital, în aceleași condiții ca pana in prezent. Nu este necesara schimbarea tokenului pentru semnătură.

    Mesajul prezent pe site-ul  ANAF privind tokenurile JWT și OPAQUE se adresează EXCLUSIV persoanelor din domeniul tehnic IT: dezvoltatorilor de aplicații  ce utilizează servicii web ce folosesc protocolul OAUTH. Daca nu faceți parte din aceasta categorie va rugăm ignorați mesajul. 

     Pentru verificarea informației vedeți si manualul de utilizare din mesajul de pe site-ul ANAF, pagina 2.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Detalii legate de semnătura electronică sunt disponibile pe pagina cu Răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări ale clienților.

    Rapid pot fi aflate informații utile despre costuri, modalități de obținere, achiziție online, identificare video, instalare şi utilizare:

    • Pașii pentru e-Factura;
    • Ce semnătură aleg;
    • Cum cumpăr online;
    • Cum folosesc semnătura.

    Sunt descrise și:

    • Modalitatea de obținere a documentului de confirmare pentru ANAF/ SPV;
    • Pașii pentru obținerea unui certificat de semnătură electronică utilizat în SPV/e-Factura.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

     

    Detalii legate de modalitatea de personalizare semnăturii astfel încât în aspectul acesteia să fie incluse și informațiile solicitate de OUG 140/2020  cu privire la specialiștii din domeniile construcții, arhitectură și urbanism sunt disponibile pe pagina Creare aspect semnătură OUG 140/2020

    De asemenea, alte informații legate de semnătura electronică sunt disponibile pe pagina cu 

    Răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări ale clienților

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Pentru a obține de la certSIGN certificatul calificat de semnătură electronică, pentru semnarea documentelor din domeniile construcţii, arhitectură şi urbanism în conformitate cu OUG 140, sunt necesare:

    • identificarea viitorul titular de certificat pentru semnătură electronică;
    • completarea și prezentarea documentelor specifice;
    • plata proformei primite din partea certSIGN.

     DOCUMENTELE

    Transmite-ne un mesaj și solicită documentele necesare pentru achiziția Kit-ului de semnătură. Vei primi din partea certSIGN un set de documente pe care trebuie să le completezi cu datele viitorului titular de certificat pentru semnătură.

    Documentele originale semnate (2 exemplare) alături de copiile documentelor ce atestă încadrarea profesională trebuie prezentate către certSIGN. Pe scurt, sunt necesare:

    ORIGINAL (2 exemplare, semnate): “Contract”, “Termeni și condiții generale”.

    Pentru cazul documentelor transmise prin curier: “Declarația” completată după modelul certSIGN

    • autentificată la notar SAU
    • atestată de un avocat în temeiul art.3 al.3 din legea 51/1995

    COPIE pentru: Cartea de identitate a titularului, Certificatul de Înregistrare Fiscală, Documentul atestare profesională,

    IDENTIFICAREA

    În vederea identificării, persoana pe numele căreia certSIGN va emite certificatul digital calificat se va prezenta personal, cu actul de identitate original, la unul din reprezentanții certSIGN la nivel național sau la sediile certSIGN.

    Alternativ, identificarea titularului de certificat se mai poate efectua și transmițând documentele de mai sus la sediul certSIGN însoțite obligatoriu de “Declarația” completată după modelul certSIGN (autentificată la notar sau atestată de un avocat în temeiul art.3 al.3 din legea 51/1995)

    ATENTIE! Pentru fiecare Entitate emitentă ( ex. OAR, ISCIR etc) se emite câte un certificat pentru semnătură electronică!

    Citește despre Semnătura electronică în construcţii, arhitectură şi urbanism

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Detalii despre descărcarea certificatului titularului și a certificatului intermediar solicitate la înregistrarea pentru depunerea declarațiilor vamale folosind semnătura electronică sunt disponibile pe pagina Utilizarea certificatului de semnătură electronică în platforma Sistemul Informatic Integrat Vamal

    Pentru acces în Sistemul Informatic Integrat Vamal (SIIV) la secțiunile AES și NCTS5 RO UMG Trader Producție trebuie să încărci în platforma UMG Trader, într-unul dintre formatele .cer/.der/.crt, certificatul tău calificat și certificatul intermediar al autorității care a emis certificatul.

    CUM OBȚIN CERTIFICATUL PERSONAL ÎN FORMATUL SOLICITAT?

    Conectează token-ul sau deschide aplicația Paperless vToken și urmează acești pași.

    Nu ai tokenul/ aplicația la dispoziție?

    Accesează link-ul https://registru.certsign.ro/cgi-bin/pubra/pubra/get_cert , completează datele din certificatul calificat (nume și prenume complet sau adresa de email), identifică certificatul cu care dorești înregistrarea și apasă butonul „Descarcă DER”.

    Certificatul calificat se va descărca în mod automat în format .crt.

    CUM OBȚIN CERTIFICATUL INTERMEDIAR ÎN FORMATUL SOLICITAT?

    Pentru descărcarea certificatului autorității intermediare certSIGN accesează unul dintre link-urile:

    Certificatul intermediar se va descărca în mod automat în format .crt.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    IDENTIFICAREA VIDEO NEASISTATĂ este un element important în procesul de obținere a semnăturii electronice cu certificat digital calificat.

    Procedura de identificare este simplă, dar strictă. Ea poate fi făcută după efectuarea plății certificatului și doar urmând indicațiile furnizate de certSIGN, astfel:

    • Efectuează plata și apoi se vor afișa pagina și link-ul ce trebuie accesat pentru identificarea video;
    • Pregătește documentul de identitate original și telefonul înainte de a începe. Verifică descrierea detaliată a condițiilor
    • Urmărește indicațiile afișate pe ecran.

     

    AI FINALIZAT IDENTIFICAREA VIDEO, DAR N-AI PRIMIT NICIUN EMAIL?

    În maxim 24 ore, după parcurgerea procesului de identificare video, vei fi informat pe e-mail cu privire la validarea/respingerea acestuia.

    IDENTIFICAREA VIDEO A FOST RESPINSĂ?

    Din partea certSIGN vei primi un email cu un nou link pentru reluarea procedurii de identificare video. Condițiile ce trebuie respectate sunt aceleași.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Codurile PIN/PUK reprezintă elemente de siguranță cu ajutorul cărora se folosește TOKEN-ul. Aceste coduri sunt confidențiale și nu trebuie dezvăluite nimănui, în nicio situație.

    Codul PIN = Token Password este parola cu care se utilizează tokenul.

    Codul PUK = Administrator Password este parola cu care se poate debloca tokenul.

    NU AI PRIMIT CODUL PIN/PUK?

    Transmiterea codurilor PIN/PUK pentru certificatul calificat PE TOKEN se poate face în 2 moduri:

    ELECTRONIC – dacă adresa de e-mail asociată certificatului digital calificat pentru semnătura electronică a fost validată și este una personală (are elemente în componența sa ce pot face legătura cu titularul certificatului – ex: ion.popescu@).

    Are 2 componente:

    • LINK transmis pe e-mail. Atenție! Prin accesarea link-ului se pot genera codurile PIN/PUK cu ajutorul codului de generare primit în plicul cu tokenul. Pentru generare aveți disponibile 3 încercări, după care se blochează link-ul, situație care trebuie semnalată către certSIGN;
    • Document ce însoțește kitul de semnătură electronică care include și tokenul fizic. În acest document se regăsește codul de generare.

    FZIC – în plic, prin curier – dacă adresa de e-mail asociată certificatului digital calificat pentru semnătura electronică NU a fost validată la completarea cererii de certificat sau dacă NU este una personală (nu are elemente în componența sa ce pot face legătura cu titularul certificatului – ex: office@).

     AI UITAT CODUL PIN?

    Pentru recuperarea codului PIN este nevoie de codul PUK al tokenului.

    • Accesează link-ul www.certsign.ro/ro/suport/ și urmează pașii descriși în secțiunea “Deblocarea dispozitivului”, ținând cont de modelul tokenului și de sistemul de operare al PC-ului / laptopului;
    • Încearcă o singură dată, notând codul PUK într-un New Text Document/ Notes pentru a avea posibilitatea să îl transferi în aplicația tokenului cu COPY/PASTE (fără spații).

    AI MACOS SI VREI SA SCHIMBI CODUL PIN AL TOKENULUI?

    Urmează instrucțiunile de Schimbare a codului PIN pe MacOS

    ATENŢIE! Sistemele de operare macOS Sonoma, Ventura și Monterey acceptă doar parole de maxim 8 caractere. Prin urmare, dacă folosești unul sin aceste sisteme de operare, la schimbarea codului PIN al TOKEN-ului, trebuie să pui o parolă de maxim 8 caractere.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Detalii legate de semnătura electronică sunt disponibile pe pagina cu Răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări ale clienților.

    Rapid pot fi aflate informații utile despre costuri, modalități de obținere, achiziție online, identificare video, instalare şi utilizare:

    • Pașii pentru e-Factura;
    • Ce semnătură aleg;
    • Cum cumpăr online;
    • Cum folosesc semnătura.

    Sunt descrise și:

    • Modalitatea de obținere a documentului de confirmare pentru ANAF/ SPV;
    • Pașii pentru obținerea unui certificat de semnătură electronică utilizat în SPV/e-Factura.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Pentru obținerea documentului de confirmare trebuie sa parcurgi următoarele etape, în această ordine:

    • instalează aplicația pentru TOKEN sau configurează accesul în Paperless webSIGN dacă ai certificat în CLOUD;
    • conectează TOKEN-ul la calculator sau deschide aplicația vToken dacă ai certificatul în CLOUD;
    • autentifică-te în pagina https://confirmare.certsign.ro și descarcă documentul de confirmare precompletat. Păstrează browser-ul deschis pentru a putea continua procedura;
    • semnează electronic documentul în aplicația Adobe Reader folosind certificatul digital de la certSIGN;
    • încarcă documentul înapoi pe pagina certSIGN de la butonul Încarcă;
    • descarcă documentul procesat de certSIGN, din aceeași pagină, în mai puțin de 5 minute;
    • depune documentul în SPV urmând instrucțiunile ANAF de la adresa:
      https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/#tabs-2.

    Urmărește unul dintre aceste tutoriale, în funcție de tipul de semnătură pe care îl ai.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Dacă ai nevoie și de alte informații pentru a alege ce tip de certificat calificat pentru semnătură electronică ți se potrivește verifică și informațiile din secțiunea: Ce semnătură aleg

    Detalii legate de semnătura electronică sunt disponibile pe pagina cu Răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări ale clienților.

    Rapid pot fi aflate informații utile despre costuri, modalități de obținere, achiziție online, identificare video, instalare şi utilizare:

    • Pașii pentru e-Factura;
    • Ce semnătură aleg;
    • Cum cumpăr online;
    • Cum folosesc semnătura:

    Sunt descrise și:

    • Modalitatea de obținere a documentului de confirmare pentru ANAF/ SPV;
    • Pașii pentru obținerea unui certificat de semnătură electronică utilizat în SPV/e-Factura.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Cum obții semnătura electronică în CLOUD?

    Semnătura electronică se realizează cu ajutorul unui certificat digital calificat iar pentru obținerea certificatului în CLOUD trebuie parcurse etapele:

    • Accesează paperless.certsign.ro
    • Alege certificatul în funcție de valabilitatea lui: 1, 2 sau 3 ani;
    • Completează formularul de înregistrare, inclusiv datele firmei dacă este cazul;
    • Efectuează plata;
    • Parcurge etapa de identificare video la distanță;
    • Verifică mesajul transmis de certSIGN la adresa e-mail indicată în formularul de înregistrare pentru a afla dacă a fost validat tot acest proces.

    În cazul în care informațiile primite sunt corecte și complete, la adresa de email indicată în formularul de înregistrare, certSIGN va trimite două invitații:

    • pentru configurarea mecanismului de autorizare;
    • pentru crearea contului în platforma de semnare Paperless webSIGN. Din invitația de creare cont poate fi descărcată și aplicația tokenului virtual Paperless vToken.

    Cu ajutorul acestor componente vei putea configura și utiliza semnătura electronică calificată în CLOUD. Dreptul de utilizare al semnăturii electronice în cloud va fi acordat după configurarea mecanismului de autorizare și crearea contului de utilizator în platforma de semnare Paperless webSIGN.

    După realizarea pașilor din cele două invitații, la prima logare în contul tău din platforma de cloud, se emite certificatul digital.

    * ATENŢIE! Dacă dorești să folosești certificatul în cloud la instituții precum ANAF, SPV, AFM etc. pentru semnarea documentelor / autentificarea la platforme web ce solicită acest lucru, o poți face local, nu în cloud, pe sistem de operare Windows. În afară de certificatul în cloud și Windows (versiuni 8.1, 10 sau 11) ai nevoie de aplicația tokenului virtual Paperless vToken (inclusă în pachet).

    Cum obții semnătura electronică cu TOKEN?Semnătura electronică se realizează cu ajutorul unui certificat digital calificat, iar pentru obținerea certificatului pe TOKEN trebuie parcurse etapele:
    • Accesează emitere2.certsign.ro
    • Alege certificatul în funcție de valabilitatea lui: 1, 2 sau 3 ani;
    • Completează formularul de înregistrare, inclusiv datele firmei dacă este cazul;
    • Efectuează plata;
    • Parcurge etapa de identificare video la distanță;
    • Verifică mesajul transmis de certSIGN la adresa de e-mail indicată în formularul de înregistrare pentru a afla dacă a fost validat tot acest proces.
    În cazul în care informațiile primite sunt corecte și complete, la adresa poștală indicată în formularul de înregistrare, certSIGN va transmite un plic conținând:
    • TOKEN-ul cu certificatul digital calificat;
    • Documentul conținând certificatul digital în formă printată.
    Codurile PIN / PUK și instrucțiunile vor fi livrate independent de plicul ce conține TOKENUL. Livrarea acestor coduri se poate face: 
    • electronic (pe email va fi transmis un mesaj ce conține un link de generare a documentului cu aceste coduri);
    sau
    • fizic (prin curier va fi transmis un plic cu documentul securizat).
    Pentru mai multe informații poți vizita și pagina Semnătură electronică cu token.