Microîntreprinderile şi IMM-urile din orice alte domenii de activitate decât IT&C vor putea obţine fonduri de la stat pentru digitalizare, pentru achiziţionarea – printre altele – de semnătură electronică, arhivare electronică şi servicii de securitate cibernetică. Măsura este stabilită prin HG nr. 677/2020 privind aprobarea Programului național de digitalizare a microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii, finanțat în cadrul Programului operațional Competitivitate 2014-2020.
Fonduri pentru digitalizare
Prin Programul naţional de digitalizare a microîntreprinderilor şi IMM-urilor, în valoare de 150 milioane de euro, vor fi acordate finanţări nerambursabile pentru două categorii de beneficiari, în vederea creșterii competitivității IMM-urilor din România – companii care activează şi companii care NU activează în domeniul tehnologiei informațiilor și comunicațiilor (IT&C).
În cazul acestora din urmă, banii obţinuţi prin Programul național de digitalizare vor putea fi utilizaţi şi pentru:
• activități aferente achiziționării soluției de semnătură electronică;
• activități de trecere a arhivelor din analog/dosare/hârtie în digital indexabil;
• activități aferente achiziționării de servicii pentru consolidarea securității cibernetice aplicabile pentru software/găzduire/rețele.
Durata de implementare a Programului național de digitalizare a microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii este până la data de 31 decembrie 2023, în luna octombrie a acestui an urmând a fi publicate regulile de acordare a ajutorului de stat.
De ce digitalizarea IMM-urilor?
Potrivit notei de fundamentare a HG nr. 677/2020, în România, cheltuielile totale ale întreprinderilor mici și mijlocii privind digitalizarea și tehnologia informației și comunicațiilor sunt de 10 ori mai mici decât în statele din vestul Europei.
Deşi revoluția digitală s-a produs la nivel global, criza cauzată de pandemia COVID-19 a dus la recunoașterea largă a importanței transformării digitale pentru economie, precum și pentru capacitatea de recuperare și reziliență viitoare a acesteia. În acest context, efectele pozitive ale digitalizării companiilor este extrem de vizibil, în cazul a aproximativ 90% dintre companiile care au introdus digitalizarea crescând atât avantajul competitiv, cât și portofoliul de clienți, în timp ce numărul de angajați a rămas relativ constant.