Caută
Close this search box.

Securitatea cibernetică pe dispozitive mobile, de la end user la business user. Digital Trust (ep.1)

Impactul schimbărilor tehnologice continue asupra modului în care oamenii interacţionează este unul vizibil, mai ales atunci când vorbim despre dispozitivele mobile utilizate (smartphone-uri, tablete, etc.). Această evoluţie tehnologică (şi riscurile cibernetice inerente) afectează cultura şi modul în care ne asteptăm să avem acces la informaţii şi unii la ceilalţi. Iar aceste aşteptări sunt aduse de către angajaţi la locul de muncă, atunci când se face tranziţia de la end user la business user. 

Însă atunci când nu te poţi baza doar pe încredere (sau cunoştinţele de securitate cibernetică deţinute de utilizatori, în contextul amplificării atacurilor din mediul online), există soluţii la care poţi apela.

End user. Sfaturi pentru categoriile de consumatori vulnerabili – copiii şi vârstnicii

Când discutăm despre accesarea prin terminale mobile a resurselor de pe Internet, trebuie avute în primul rând în vedere categoriile vulnerabile de consumatori, respectiv copiii şi persoanele vârstnice. 

Mai ales în cazul copiilor (viitorii business useri), o educaţie cibernetică timpurie este esenţială – nu doar din motivele evidente de protejare a acestora, ci şi pentru crearea unei baze solide de cunoştinţe care să ducă la dezvoltarea unui comportament corect în mediul online. Pentru aceştia, se recomandă stabilirea unor scheme de control parental care să vizeze conţinutul accesat (site-uri, reţele de socializare, aplicaţii etc.), cu posibilitatea apelării la soluţiile preinstalate în sistemele de operare mobile (dacă există) sau la soluţii third-party. Acestea din urmă se instalează pe dispozitivul mobil (smartphone, tabletă), permiţând localizarea dispozitivului în timp real, verificarea conţinutului accesat şi chiar stabilirea unei cote de acces către conţinutul online (perioadă de timp/zi).

În ceea ce îi priveşte pe vârstnici, prevenirea potenţialelor cyber scam-uri (de cele mai multe ori de ordin financiar) se realizează în primul rând prin informare – trebuie cunoscute metodele de fraudare şi modul în care acestea se produc, pentru a le depista şi contracara mult mai uşor. De la e-mail-uri sau apeluri telefonice tip phishing (e. metoda “accidentul”), până la fraude cu investiţii ori site-uri bancare false (despre care puteţi afla mai multe aici), cu toţii putem fi victimele infractorilor cibernetici, însă riscul creşte în cazul acestei categorii vulnerabile.

Business user. Cum protejezi datele companiei atunci când angajatul foloseşte telefonul de serviciu şi în scopuri personale?

De cele mai multe ori, terminalele mobile puse de companii la dispoziţia angajaţilor ajung să fie utilizate atât în scop profesional, cât şi personal. Problemele apar în contextul în care atacurile prin aplicaţii mobile şi reţele de socializare (şi cine nu le foloseşte?) au devenit din păcate un subiect la ordinea zilei. Tocmai pentru că sunt cele mai bune şi facile canale de distribuire de malware (un număr mare de utilizatori se traduce printr-un număr mare de potenţiale victime), acestea sunt şi cele mai comune mijloace de a deveni victime ale infractorilor cibernetici.

În aceste situaţii, se ridică întrebarea cum putem proteja datele companiei de activitatea utilizatorului în mediul său privat? Mai ales că nu puţine sunt cazurile în care – în urma accesării mail-ului personal, a reţelelor de socializare ori ulterior instalării anumitor aplicaţii pe telefonul de serviciu – infractorii cibernetici ajung să aibă acces la datele sensibile ale companiei.

Există soluţii care permit separarea celor două zone (business-personal) prin aplicarea unor politici de securitate diferite în funcţie de zona în care utilizatorul lucrează, certSIGN furnizând şi implementând de altfel de soluţii personalizate pe scenarii de business specifice pentru fiecare client în parte.

Ce se poate face prin aceste soluţii:

•    whitelisting – stabilirea unei liste de aplicaţii pe care utilizatorul le poate instala;

•    blacklisting – stabilirea unei liste de aplicaţii pe care utilizatorul NU le poate instala;

•    criptare zonelor care conţin date de business;

•    activarea sau dezactivarea anumitor funcţionalităţi ale dispozitivelor mobile (ex. camera foto, localizarea).

Astfel, aplicaţiile de business se regăsesc în general într-o zonă sigură, unde există alte măsuri de securitate, parole, credenţiale de acces.

Concluzia? Întrucât dispozitivele mobile au devenit extensii ale utilizatorilor, trebuie să acceptăm faptul că modul în care o persoană interacţionează cu/manipulează datele personale se va reflecta întotdeauna în modul în care acesta interacţionează cu/manipulează informaţiile de business. Pe scurt – un end user “educat” din punct de vedere al securităţii cibernetice va fi un bussines user pregătit să înţeleagă şi contracareze potenţialele riscuri. 

Află mai multe pe acest subiect de la specialiştii certSIGN, la Radio Guerrilla!

Podcast “De la Transformare digitală la DIGITAL TRUST” @ Guerrilla Hub. 

Ep.1. End User & Business User. Accesul prin terminale mobile 

(invitat Dan Ionuţ Grigore, Cyber Security Director certSIGN)
 

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on LinkedIn
Share on Pinterest

Ai nevoie de mai multe informații?

Selectează un subiect și citește recomandările noastre. Dacă nu ai găsit ce căutai solicită indicații suplimentare. 

    WindowsMac

    *Tipul de fișiere acceptat: pdf, jpg si png. Marime maxima: 5mb

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii

    Am luat cunoștință de informațiile cuprinse în “Politica de confidenţialitate”

    Sunt de acord cu prelucrarea datelor mele personale în scopuri de marketing
    în conformitate cu “Politica de confidenţialitate”.

    TOKEN-urile pentru semnătura electronică pot fi utilizate în continuare de ORICE deținător de certificat digital, în aceleași condiții ca pana in prezent. Nu este necesara schimbarea tokenului pentru semnătură.

    Mesajul prezent pe site-ul  ANAF privind tokenurile JWT și OPAQUE se adresează EXCLUSIV persoanelor din domeniul tehnic IT: dezvoltatorilor de aplicații  ce utilizează servicii web ce folosesc protocolul OAUTH. Daca nu faceți parte din aceasta categorie va rugăm ignorați mesajul. 

     Pentru verificarea informației vedeți si manualul de utilizare din mesajul de pe site-ul ANAF, pagina 2.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Detalii legate de semnătura electronică sunt disponibile pe pagina cu Răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări ale clienților.

    Rapid pot fi aflate informații utile despre costuri, modalități de obținere, achiziție online, identificare video, instalare şi utilizare:

    • Pașii pentru e-Factura;
    • Ce semnătură aleg;
    • Cum cumpăr online;
    • Cum folosesc semnătura.

    Sunt descrise și:

    • Modalitatea de obținere a documentului de confirmare pentru ANAF/ SPV;
    • Pașii pentru obținerea unui certificat de semnătură electronică utilizat în SPV/e-Factura.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

     

    Detalii legate de modalitatea de personalizare semnăturii astfel încât în aspectul acesteia să fie incluse și informațiile solicitate de OUG 140/2020  cu privire la specialiștii din domeniile construcții, arhitectură și urbanism sunt disponibile pe pagina Creare aspect semnătură OUG 140/2020

    De asemenea, alte informații legate de semnătura electronică sunt disponibile pe pagina cu 

    Răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări ale clienților

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Pentru a obține de la certSIGN certificatul calificat de semnătură electronică, pentru semnarea documentelor din domeniile construcţii, arhitectură şi urbanism în conformitate cu OUG 140, sunt necesare:

    • identificarea viitorul titular de certificat pentru semnătură electronică;
    • completarea și prezentarea documentelor specifice;
    • plata proformei primite din partea certSIGN.

     DOCUMENTELE

    Transmite-ne un mesaj și solicită documentele necesare pentru achiziția Kit-ului de semnătură. Vei primi din partea certSIGN un set de documente pe care trebuie să le completezi cu datele viitorului titular de certificat pentru semnătură.

    Documentele originale semnate (2 exemplare) alături de copiile documentelor ce atestă încadrarea profesională trebuie prezentate către certSIGN. Pe scurt, sunt necesare:

    ORIGINAL (2 exemplare, semnate): “Contract”, “Termeni și condiții generale”.

    Pentru cazul documentelor transmise prin curier: “Declarația” completată după modelul certSIGN

    • autentificată la notar SAU
    • atestată de un avocat în temeiul art.3 al.3 din legea 51/1995

    COPIE pentru: Cartea de identitate a titularului, Certificatul de Înregistrare Fiscală, Documentul atestare profesională,

    IDENTIFICAREA

    În vederea identificării, persoana pe numele căreia certSIGN va emite certificatul digital calificat se va prezenta personal, cu actul de identitate original, la unul din reprezentanții certSIGN la nivel național sau la sediile certSIGN.

    Alternativ, identificarea titularului de certificat se mai poate efectua și transmițând documentele de mai sus la sediul certSIGN însoțite obligatoriu de “Declarația” completată după modelul certSIGN (autentificată la notar sau atestată de un avocat în temeiul art.3 al.3 din legea 51/1995)

    ATENTIE! Pentru fiecare Entitate emitentă ( ex. OAR, ISCIR etc) se emite câte un certificat pentru semnătură electronică!

    Citește despre Semnătura electronică în construcţii, arhitectură şi urbanism

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Detalii despre descărcarea certificatului titularului și a certificatului intermediar solicitate la înregistrarea pentru depunerea declarațiilor vamale folosind semnătura electronică sunt disponibile pe pagina Utilizarea certificatului de semnătură electronică în platforma Sistemul Informatic Integrat Vamal

    Pentru acces în Sistemul Informatic Integrat Vamal (SIIV) la secțiunile AES și NCTS5 RO UMG Trader Producție trebuie să încărci în platforma UMG Trader, într-unul dintre formatele .cer/.der/.crt, certificatul tău calificat și certificatul intermediar al autorității care a emis certificatul.

    CUM OBȚIN CERTIFICATUL PERSONAL ÎN FORMATUL SOLICITAT?

    Conectează token-ul sau deschide aplicația Paperless vToken și urmează acești pași.

    Nu ai tokenul/ aplicația la dispoziție?

    Accesează link-ul https://registru.certsign.ro/cgi-bin/pubra/pubra/get_cert , completează datele din certificatul calificat (nume și prenume complet sau adresa de email), identifică certificatul cu care dorești înregistrarea și apasă butonul „Descarcă DER”.

    Certificatul calificat se va descărca în mod automat în format .crt.

    CUM OBȚIN CERTIFICATUL INTERMEDIAR ÎN FORMATUL SOLICITAT?

    Pentru descărcarea certificatului autorității intermediare certSIGN accesează unul dintre link-urile:

    Certificatul intermediar se va descărca în mod automat în format .crt.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    IDENTIFICAREA VIDEO NEASISTATĂ este un element important în procesul de obținere a semnăturii electronice cu certificat digital calificat.

    Procedura de identificare este simplă, dar strictă. Ea poate fi făcută după efectuarea plății certificatului și doar urmând indicațiile furnizate de certSIGN, astfel:

    • Efectuează plata și apoi se vor afișa pagina și link-ul ce trebuie accesat pentru identificarea video;
    • Pregătește documentul de identitate original și telefonul înainte de a începe. Verifică descrierea detaliată a condițiilor
    • Urmărește indicațiile afișate pe ecran.

     

    AI FINALIZAT IDENTIFICAREA VIDEO, DAR N-AI PRIMIT NICIUN EMAIL?

    În maxim 24 ore, după parcurgerea procesului de identificare video, vei fi informat pe e-mail cu privire la validarea/respingerea acestuia.

    IDENTIFICAREA VIDEO A FOST RESPINSĂ?

    Din partea certSIGN vei primi un email cu un nou link pentru reluarea procedurii de identificare video. Condițiile ce trebuie respectate sunt aceleași.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Codurile PIN/PUK reprezintă elemente de siguranță cu ajutorul cărora se folosește TOKEN-ul. Aceste coduri sunt confidențiale și nu trebuie dezvăluite nimănui, în nicio situație.

    Codul PIN = Token Password este parola cu care se utilizează tokenul.

    Codul PUK = Administrator Password este parola cu care se poate debloca tokenul.

    NU AI PRIMIT CODUL PIN/PUK?

    Transmiterea codurilor PIN/PUK pentru certificatul calificat PE TOKEN se poate face în 2 moduri:

    ELECTRONIC – dacă adresa de e-mail asociată certificatului digital calificat pentru semnătura electronică a fost validată și este una personală (are elemente în componența sa ce pot face legătura cu titularul certificatului – ex: ion.popescu@).

    Are 2 componente:

    • LINK transmis pe e-mail. Atenție! Prin accesarea link-ului se pot genera codurile PIN/PUK cu ajutorul codului de generare primit în plicul cu tokenul. Pentru generare aveți disponibile 3 încercări, după care se blochează link-ul, situație care trebuie semnalată către certSIGN;
    • Document ce însoțește kitul de semnătură electronică care include și tokenul fizic. În acest document se regăsește codul de generare.

    FZIC – în plic, prin curier – dacă adresa de e-mail asociată certificatului digital calificat pentru semnătura electronică NU a fost validată la completarea cererii de certificat sau dacă NU este una personală (nu are elemente în componența sa ce pot face legătura cu titularul certificatului – ex: office@).

     AI UITAT CODUL PIN?

    Pentru recuperarea codului PIN este nevoie de codul PUK al tokenului.

    • Accesează link-ul www.certsign.ro/ro/suport/ și urmează pașii descriși în secțiunea “Deblocarea dispozitivului”, ținând cont de modelul tokenului și de sistemul de operare al PC-ului / laptopului;
    • Încearcă o singură dată, notând codul PUK într-un New Text Document/ Notes pentru a avea posibilitatea să îl transferi în aplicația tokenului cu COPY/PASTE (fără spații).

    AI MACOS SI VREI SA SCHIMBI CODUL PIN AL TOKENULUI?

    Urmează instrucțiunile de Schimbare a codului PIN pe MacOS

    ATENŢIE! Sistemele de operare macOS Sonoma, Ventura și Monterey acceptă doar parole de maxim 8 caractere. Prin urmare, dacă folosești unul sin aceste sisteme de operare, la schimbarea codului PIN al TOKEN-ului, trebuie să pui o parolă de maxim 8 caractere.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Detalii legate de semnătura electronică sunt disponibile pe pagina cu Răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări ale clienților.

    Rapid pot fi aflate informații utile despre costuri, modalități de obținere, achiziție online, identificare video, instalare şi utilizare:

    • Pașii pentru e-Factura;
    • Ce semnătură aleg;
    • Cum cumpăr online;
    • Cum folosesc semnătura.

    Sunt descrise și:

    • Modalitatea de obținere a documentului de confirmare pentru ANAF/ SPV;
    • Pașii pentru obținerea unui certificat de semnătură electronică utilizat în SPV/e-Factura.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Pentru obținerea documentului de confirmare trebuie sa parcurgi următoarele etape, în această ordine:

    • instalează aplicația pentru TOKEN sau configurează accesul în Paperless webSIGN dacă ai certificat în CLOUD;
    • conectează TOKEN-ul la calculator sau deschide aplicația vToken dacă ai certificatul în CLOUD;
    • autentifică-te în pagina https://confirmare.certsign.ro și descarcă documentul de confirmare precompletat. Păstrează browser-ul deschis pentru a putea continua procedura;
    • semnează electronic documentul în aplicația Adobe Reader folosind certificatul digital de la certSIGN;
    • încarcă documentul înapoi pe pagina certSIGN de la butonul Încarcă;
    • descarcă documentul procesat de certSIGN, din aceeași pagină, în mai puțin de 5 minute;
    • depune documentul în SPV urmând instrucțiunile ANAF de la adresa:
      https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/#tabs-2.

    Urmărește unul dintre aceste tutoriale, în funcție de tipul de semnătură pe care îl ai.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Dacă ai nevoie și de alte informații pentru a alege ce tip de certificat calificat pentru semnătură electronică ți se potrivește verifică și informațiile din secțiunea: Ce semnătură aleg

    Detalii legate de semnătura electronică sunt disponibile pe pagina cu Răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări ale clienților.

    Rapid pot fi aflate informații utile despre costuri, modalități de obținere, achiziție online, identificare video, instalare şi utilizare:

    • Pașii pentru e-Factura;
    • Ce semnătură aleg;
    • Cum cumpăr online;
    • Cum folosesc semnătura:

    Sunt descrise și:

    • Modalitatea de obținere a documentului de confirmare pentru ANAF/ SPV;
    • Pașii pentru obținerea unui certificat de semnătură electronică utilizat în SPV/e-Factura.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Cum obții semnătura electronică în CLOUD?

    Semnătura electronică se realizează cu ajutorul unui certificat digital calificat iar pentru obținerea certificatului în CLOUD trebuie parcurse etapele:

    • Accesează paperless.certsign.ro
    • Alege certificatul în funcție de valabilitatea lui: 1, 2 sau 3 ani;
    • Completează formularul de înregistrare, inclusiv datele firmei dacă este cazul;
    • Efectuează plata;
    • Parcurge etapa de identificare video la distanță;
    • Verifică mesajul transmis de certSIGN la adresa e-mail indicată în formularul de înregistrare pentru a afla dacă a fost validat tot acest proces.

    În cazul în care informațiile primite sunt corecte și complete, la adresa de email indicată în formularul de înregistrare, certSIGN va trimite două invitații:

    • pentru configurarea mecanismului de autorizare;
    • pentru crearea contului în platforma de semnare Paperless webSIGN. Din invitația de creare cont poate fi descărcată și aplicația tokenului virtual Paperless vToken.

    Cu ajutorul acestor componente vei putea configura și utiliza semnătura electronică calificată în CLOUD. Dreptul de utilizare al semnăturii electronice în cloud va fi acordat după configurarea mecanismului de autorizare și crearea contului de utilizator în platforma de semnare Paperless webSIGN.

    După realizarea pașilor din cele două invitații, la prima logare în contul tău din platforma de cloud, se emite certificatul digital.

    * ATENŢIE! Dacă dorești să folosești certificatul în cloud la instituții precum ANAF, SPV, AFM etc. pentru semnarea documentelor / autentificarea la platforme web ce solicită acest lucru, o poți face local, nu în cloud, pe sistem de operare Windows. În afară de certificatul în cloud și Windows (versiuni 8.1, 10 sau 11) ai nevoie de aplicația tokenului virtual Paperless vToken (inclusă în pachet).

    Cum obții semnătura electronică cu TOKEN?Semnătura electronică se realizează cu ajutorul unui certificat digital calificat, iar pentru obținerea certificatului pe TOKEN trebuie parcurse etapele:
    • Accesează emitere2.certsign.ro
    • Alege certificatul în funcție de valabilitatea lui: 1, 2 sau 3 ani;
    • Completează formularul de înregistrare, inclusiv datele firmei dacă este cazul;
    • Efectuează plata;
    • Parcurge etapa de identificare video la distanță;
    • Verifică mesajul transmis de certSIGN la adresa de e-mail indicată în formularul de înregistrare pentru a afla dacă a fost validat tot acest proces.
    În cazul în care informațiile primite sunt corecte și complete, la adresa poștală indicată în formularul de înregistrare, certSIGN va transmite un plic conținând:
    • TOKEN-ul cu certificatul digital calificat;
    • Documentul conținând certificatul digital în formă printată.
    Codurile PIN / PUK și instrucțiunile vor fi livrate independent de plicul ce conține TOKENUL. Livrarea acestor coduri se poate face: 
    • electronic (pe email va fi transmis un mesaj ce conține un link de generare a documentului cu aceste coduri);
    sau
    • fizic (prin curier va fi transmis un plic cu documentul securizat).
    Pentru mai multe informații poți vizita și pagina Semnătură electronică cu token.