Tehnologia este prezentă în viaţa copiilor de la vârste din ce în ce mai fragede. Iar acest truism poate fi completat de un altul – riscurile pe care le implică accesul generaţiilor tinere în medul online sunt şi ele în continuă accelerare. Astfel, importanţa unei igiene cibernetice corecte devine evidentă şi se accentuează mai ales atunci când discutăm despre cei mici. Dar cum anume dezvoltăm această educaţie cibernetică? Câteva clarificări relevante pe subiect aduce Roxana Lincan, Cybersecurity Account Manager certSIGN, invitată în studioul Radio Guerrilla.
Cum putem limita impactul negativ al tehnologiei asupra copiilor?
Dacă pentru adulţi delimitarea dintre spaţiul virtual şi ceea ce se întâmplă în viaţa reală este clară, cu toate asemenările şi deosebirile care există între cele două, în cazul copiilor această distincţie poate să nu fie la fel de evidentă.
“Este foarte important să le comunicăm că infracţiunile care se întâmplă în viaţa de zi cu zi pot avea loc şi pe Internet, de exemplu furtul. Şi că – aşa cum în viaţa reală suntem atenţi atunci când traversăm, ne uităm stânga-dreapta – atunci această regulă ar trebui să se aplice şi atunci când navigăm online. […] Copiii noştri duc vieţi digitale şi există numeroase studii în această privinţă, iar cel mai relevant ar fi timpul pe care îl petrec aceştia conectaţi. Există un studiu care spune că un copil petrece în medie 7 ore şi 38 de minute în faţa dispozitivelor mobile, doarme 8 ore din cele 24 iar restul înseamnă alte activităţi pe care acesta le are în fiecare zi.”, a precizat Roxana Lincan.
Ce presupune a te proteja în mediul online?
“Aş începe prin a enumera câteva dintre cele mai întâlnite probleme cu care copiii au de-a face în mediul online – una dintre acestea ar fi prădătorii, […] cyberbullying-ul care este un subiect sensibil şi de actualitate, foarte întâlnit, implicând postarea de mesaje sau conţinut cu intenţia de a răni anumite persoane, furtul de identitate care presupune preluarea datelor personale, dar şi timpul îndelungat petrecut online şi accesul la conţinut negativ, acestea putând dăuna grav creierului şi dezvoltării copiilor.”, a punctat colega noastră.
Toate aceste riscuri existente în mediul online trebuie abordate deschis şi explicate celor mici, pe înţelesul acestora în funcţie de vârstă, cu exemple concrete şi sfaturi practice. De la verificarea autenticităţii link-urilor, site-urilor şi a e-mailurilor primite, realizarea unei liste cu informaţiile care nu trebuie divulgate online de copii şi până la exerciţii de recunoaştere a conturilor false şi mesajelor periculoase, bazele educaţiei cibernetice trebuie puse din timp, atât în cadrul familiei, cât și cu sprijinul cadrelor didactice.