Întrebări frecvente despre semnătura electronică calificată
1. Care sunt PAŞII de urmat pentru achiziţia online a unei semnături electronice calificate?
Pasul 1. Accesarea platformei dedicate de achiziţie online – aici pentru semnătură electronică pe TOKEN şi aici pentru semnătură electronică în CLOUD.
ATENŢIE! Este necesară parcurgerea integrală a Notei de informare GDPR şi bifarea luării la cunoştinţă de la finalul acesteia (scroll / swipe down). Recomandăm utilizarea browser-ului Google Chrome.
Pasul 2. Completarea formularului de înregistrare cu datele solicitate şi bifarea acordurilor necesare, după parcugerea termenilor şi condiţiilor aferente.
ATENŢIE! Dacă doreşti ca factura fiscală să fie emisă pe persoană juridică, trebuie să bifezi ultima casetă şi să completezi datele companiei.
Pasul 3. Achitarea online a contravalorii produsului selectat.
Pasul 4. Parcurgerea procesului de identificare video, care include scanarea documentului de identitate valabil, scanarea facială şi validarea numărului de telefon introdus în formularul de înregistrare.
ATENŢIE! Asigură-te înainte că ai la îndemână toate elementele necesare procesului de identificare video şi că respecţi condiţiile pentru parcurgerea cu succes a acestuia.
Pasul 5. După parcurgerea procesului de identificare video, vei fi informat pe e-mail cu privire la validarea/respingerea acestuia.
2. Ce elemente sunt NECESARE pentru procesul de identificare video?
Pentru procesul de identificare video sunt necesare:
- un document de identitate valabil. Lista documentelor de identitate pe baza cărora poate fi realizată identificarea video o regăsești aici
- un card pentru plata online a produsului achiziţionat
- un dispozitiv (smartphone, laptop sau PC) cu o camera web funcţională (rezoluţie de minimum 2 megapixeli)
- o conexiune bună la Internet
3. Ce CONDIŢII trebuie respectate pentru parcurgerea cu succes a identificării video?
În afară de elementele necesare procesului de indentificare video (vezi punctul 2 de mai sus), pentru parcurgerea cu succes a acestuia trebuie respectate şi următoarele condiţii:
- nu sunt alte persoane prezente în cadru
- adopţi o ţinută decentă şi un limbaj adecvat
- documentul de identitate nu este în folie, plastic, coperţi etc.
- există suficientă lumină în spaţiul în care te afli, pentru captarea clară a imaginii prin camera web
- arăţi partea frontală a documentul de identitate iar apoi urmezi instrucţiunea afişată în platfomă, de înclinare a acestuia (scanarea documentului)
- priveşti direct spre cameră iar apoi urmezi instrucţiunea afişată în platfomă şi zâmbeşti larg la cameră (scanarea facială)
- introduci codul primit prin SMS (validarea numărului de telefon)
4. Cât DUREAZĂ procesul de achiziţie online prin identificare video?
Completarea formularului de înregistrare, realizarea plăţii online şi parcurgerea procesului efectiv de identificare video pot fi încheiate chiar şi în 5 minute, dacă ai toate elementele necesare la îndemână şi respecţi condiţiile prezentate mai sus. După realizarea identificării la distanţă, vei primi un e-mail privind validarea / respingerea procesului în termen de 24 ore.
5. În CÂT TIMP voi primi semnătura electronică calificată achiziţionată online?
După parcurgerea identificării video, vei primi un e-mail cu privire la validarea / respingerea* procesului în termen de 24 ore. Dacă identificarea remote este validă, ia în calcul aceste termene orientative:
- Semnătură electronică calificată pe TOKEN: aprox. 5 zile lucrătoare pentru emiterea certificatului digital şi expedierea prin curier a documentelor cu detaliile acestuia, împreună cu dispozitivul criptografic securizat;
- Semnătură electronică calificată în CLOUD: aprox. 1 zi lucrătoare pentru transmiterea e-mailului cu informațiile privind activarea pachetului Paperless webSIGN achiziționat.
* ATENŢIE! Dacă procesul de identificare video este respins, vei primi un nou e-mail de pe adresa customer@certsign.ro cu un link pe care trebuie sa îl accesezi în vederea finalizării comenzii. După, trebuie să aştepţi confirmarea ulterioară a operatorului.
6. Cum fac reînnoirea certificatului pe TOKEN?
Vezi aici procedura completă de reînnoire a certificatului pentru semnătură electronică!
Singura condiție ce trebuie îndeplinită pentru prelungirea valabilității certificatului pentru semnătură (reînnoire) este ca actualul certificat se fie în perioada de valabilitate la momentul plasării comenzii de prelungire. Pentru plasarea comenzii de prelungire este necesară autentificarea în platforma certSIGN startrekey.certsign.ro, iar autentificarea se poate face doar în baza certificatului actual. certSIGN transmite, pe adresa de e-mail din certificat, procedura pentru reînnoirea certificatului cu 45 de zile înainte de expirarea certificatului actual. Cu 15 zile înainte de expirarea certificatului, pe adresa de e-mail din certificat, certSIGN retrimite un e-mail de informare privind reînnoirea, dacă procedura nu a fost încă urmată. Dacă a fost depășită perioada de valabilitate, certificatul actual nu mai poate fi reînnoit și este necesară achiziția unui nou certificat pentru semnătură electronică. Procedura de reînnoire online a certificatului are trei etape:I. Comandă prelungire pe platforma https://startrekey.certsign.ro – poate fi făcută oricând, cel târziu cu 3 zile înainte de expirarea actualului certificat;
II. Generarea cererii de certificat cu aplicația certSIGN Enroll – poate fi făcută oricând, cel târziu cu 3 zile înainte de expirarea actualului certificat;
III. Încărcarea pe token a noului certificat cu ajutorul aplicației certSIGN Enroll. Cu 3 zile înainte de expirarea certificatului actual pentru care se face reînnoirea, se emite noul certificat.
Indiferent de data la care este făcută comanda pentru prelungire, perioada de valabilitate a noului certificatului va începe cu 3 zile înainte de expirarea actualului certificat. Reamintim, după reînnoire NU este necesară înlocuirea TOKEN-ului actual. La încărcarea pe token a noului certificat, vechiul certificat va fi șters. Poți solicita asistență prin intermediul formularului de suport. Alege subiectul, detaliază situația și trimite mesajul către noi. Vom reveni către tine pe email, cu indicații. Pentru certificatul nou este necesar să fie făcute înrolările / reînnoirile și în platformele instituțiilor precum: ANAF, CNAS, UNNPR etc. 7. Cum fac reînnoirea certificatului în CLOUD?
Vezi aici procedura completă de reînnoire a certificatului pentru semnătură electronică!
Singura condiție ce trebuie îndeplinită pentru prelungirea valabilității certificatului pentru semnătură (reînnoire) este ca actualul certificat se fie în perioada de valabilitate la momentul plasării comenzii de prelungire. Pentru plasarea comenzii de prelungire este necesară autentificarea în platforma certSIGN startrekey.certsign.ro, iar autentificarea se poate face doar în baza certificatului actual. Indiferent de data la care este făcută comanda pentru prelungire, perioada de valabilitate a noului certificatului va începe cu 3 zile înainte de expirarea actualului certificat. Dacă certificatul actual a expirat, nu mai poate fi făcută reînnoirea și este necesară achiziția unui nou certificat pentru semnătură electronică. Recomandăm accesarea platformei certSIGN pentru achiziția certificatelor calificate în CLOUD și urmarea pașilor indicați. certSIGN transmite, pe adresa de e-mail din certificat, procedura pentru reînnoirea certificatului cu 45 de zile înainte de expirarea certificatului actual. Cu 15 zile înainte de expirarea certificatului, pe adresa de e-mail din certificat, certSIGN retrimite un e-mail de informare privind reînnoirea, dacă procedura nu a fost încă urmată. Transmiterea întârziată a cererii nu garantează reînnoirea online certificatului. Pașii ce trebuie urmați pentru reînnoirea certificatului în CLOUD:- După autentificarea în platforma websign.ro se apasă butonul „Începe procesul„;
- Alege perioada de valabilitate dorită pentru noul certificat – 1, 2 sau 3 ani;
- Citește informările din pagină și bifează acord;
- Achită online contravaloarea produsului selectat;
- Completează datele cerute în pasul următor;
- Încarcă și trimite o copie a documentului tău de identitate și apoi semnează cererea pentru noul certificat prin apăsarea butonului „Înregistrare„.
1. Care este COSTUL unui kit de semnătură electronică calificată pe TOKEN?
Costul unui kit de semnătură electronică calificată pe token variază în funcţie de perioada de valabilitate a certificatului digital:
- 47 Euro fără TVA (valabilitate certificat 1 an)
- 73 Euro fără TVA (valabilitate certificat 2 ani)
- 96 Euro fără TVA (valabilitate certificat 3 ani)
Kitul de semnătură electronică calificată pe token include certificatul digital calificat, dispozitivul criptografic securizat (token) şi aplicația de semnare clickSIGN pentru documente cu extensia .p7s
Obţine online semnătură pe token
2. Care este COSTUL unui pachet de semnătură electronică calificată în CLOUD?
Costul unui pachet de semnătură electronică calificată în cloud / la distanţă Paperless webSIGN variază în funcţie de perioada de valabilitatea a certificatului digital, numărul de semnături şi mărci temporale incluse:
- 39 Euro fără TVA (valabilitate certificat 1 an, 200 semnături Paperless şi mărci temporale)
- 59 Euro fără TVA (valabilitate certificat 2 ani, 400 semnături Paperless şi mărci temporale)
- 79 Euro fără TVA (valabilitate certificat 3 ani, 600 semnături Paperless şi mărci temporale)
Pachetul de semnătură electronică calificată în cloud / la distanţă include certificatul digital calificat, acces în platforma Paperless webSIGN pentru semnare în cloud, aplicația Paperless vToken pentru semnare locală*, semnături Paperless şi mărci temporale în funcție de valabilitatea certificatului digital.
* ATENŢIE! Certificatele calificate de semnătură electronică în cloud pot fi utilizate şi pentru semnarea locală a documentelor / autentificarea la platforme web ce solicită acest lucru (ex. ANAF / SPV) alături de aplicația vTOKEN (inclusă în pachet), funcţională pe dispozitive cu sisteme de operare macOS şi Windows.
Obţine online semnătură în cloud
3. Care sunt CARACTERISTICILE semnăturii electronice calificate pe token / în cloud?
Semnătură electronică calificată pe TOKEN
- valoare legală implicită
- certificat calificat pe dispozitiv criptografic, valabil 1, 2 sau 3 ani
- utilizare doar pe desktop (PC, laptop)
- drivere speciale de instalat
Obţine online semnătură pe token
Semnătură electronică calificată în CLOUD*
- valoare legală implicită
- certificat calificat în cloud, valabil 1, 2 sau 3 ani
- mobilitate crescută: utilizare pe orice tip de dispozitiv (smartphone, tabletă, PC, laptop)
- aplicație online pentru semnarea documentelor folosind certificatul în cloud
- nu necesită instalarea de drivere speciale
- cost redus comparativ cu semnătură electronica cu token
* ATENŢIE! Certificatele calificate de semnătură electronică în cloud pot fi utilizate şi pentru semnarea locală a documentelor / autentificarea la platforme web ce solicită acest lucru (ex. ANAF / SPV) alături de aplicația vTOKEN (inclusă în pachet), funcţională pe dispozitive cu sisteme de operare macOS şi Windows.
Obţine online semnătură în cloud
4. Cum pot OBŢINE semnătura electronică certSIGN?
Indiferent de tipul semnăturii electronice calficate alese – pe token sau în cloud – există două metode de achiziţie:
- full online: mai rapid, prin identificare video la distanţă echivalentă cu prezenţa fizică, cu plată online – aici pentru semnătură electronică pe TOKEN şi aici pentru semnătură electronică în CLOUD
- fizic: la sediile sau partenerii certSIGN din ţară, lista completă a acestora fiind disponibilă pe certsign.ro/parteneri.
5. Cât DUREAZĂ obţinerea unei semnături electronice calificate pe TOKEN?
Durata de emitere a semnăturii electronice pe token depinde de modalitatea de achiziţie:
Achiziţie ONLINE: aproximativ 5 zile lucrătoare.
Procesul include:
- completarea datelor necesare în formularul de înregistrare din platforma dedicată şi plata online (aprox. 5 minute)
o parcurgerea procesului de identificare video (aprox. 5 minute) - verificarea şi validarea datelor, cu emiterea certificatului digital (aprox. 24 de ore)
- expedierea prin curier a certificatului calificat, împreună cu dispozitivul criptografic securizat (aprox. 5 zile lucrătoare)
Achiziţie FIZICĂ: aproximativ 5 zile lucrătoare (din momentul primirii şi validării documentelor la sediul certSIGN*).
Procesul include:
- completarea informaţiilor pe emitere.certsign.ro, generarea şi descărcarea documentelor, printarea şi depunerea fizică a acestora la sediile sau partenerii certSIGN din ţară (durată variabilă)
IMPORTANT! În cazul în care te prezinţi la sediul certSIGN din Bucureşti şi aştepţi finalizarea acestui pas, poţi încheia procesul la faţa locului.
- expedierea prin curier a certificatului calificat, împreună cu dispozitivul criptografic securizat (aprox. 5 zile lucrătoare)
* Sediul central certSIGN Bucureşti: Bulevardul Tudor Vladimirescu, nr. 29 A, AFI Tech Park 1, Sector 5. Program de lucru: Luni – Vineri | 08:00 – 18:00
6. Cât DUREAZĂ obţinerea unei semnături electronice calificate în CLOUD?
Durata de emitere a semnăturii electronice în cloud în cazul unei achiziţii ONLINE este de aproximativ 1 zi lucrătoare.
Procesul include:
- completarea datelor necesare în formularul de înregistrare din platforma dedicată şi plata online (aprox. 5 minute)
- parcurgerea procesului de identificare video (aprox. 5 minute)
- verificarea şi validarea datelor (aprox. 24 de ore)
- transmiterea e-mailului de validare a datelor procesate online, cu informațiile pentru activarea pachetului Paperless webSIGN achiziționat
7. CUM voi primi semnătura electronică calificată pe TOKEN?
După achiziţia ONLINE unui kit de semnătură electronică pe token, vei primi:
- pe e-mail, a doua zi dupa emiterea certificatului, un mesaj cu un link către pagina de vizualizare a codurilor PIN/PUK aferente token-ului propriu. În această pagină vei introduce codul de generare, regăsit în plicul primit împreună cu tokenul prin curier (vezi mai jos).
- prin curier, în termen de aprox. 5 zile lucrătoare:
- Certificat calificat: document care include datele certificatului digital de semnătură electronică*
- Foaie cod generare PIN: document cu detaliile certificatului digital şi codul unic de generare a codurilor PIN/PUK. Acest cod de generare îl vei introduce în pagina accesată din link-ul primit anterior pe e-mail**
- Dispozitivul criptografic securizat (token)
* ATENŢIE! Verifică datele certificatului digital iar dacă acestea sunt eronate, te rugăm să ne anunţi în cel mult 72 de ore de la primirea certificatului, la office@certsign.ro sau 031.101.1870.
** ATENŢIE! Procedura de vizualizare online a codurilor PIN/PUK poate fi urmată o singură dată. Recomandăm salvarea în siguranţă a codurilor afişate, precum şi modificarea codului PIN după parcurgerea procedurii de generare.
În cazul unor erori neprevăzute în sistem sau al parcurgerii incorecte a procedurii de vizualizare online a codurilor PIN/PUK, vom transmite prin curier un plic separat cu o foaie ce va conţine printate codurile PIN/PUK. Acestea se află sub o zonă haşurată, care trebuie dezlipită cu atenţie.
8. CUM voi primi semnătura electronică calificată în CLOUD?
După prima achiziţie a unui pachet de semnătură electronică calificată în cloud Paperless webSIGN, vei primi pe e-mail, de la adresa paperless@certsign.ro:
- un mesaj cu o invitaţie de configurare a mecanismului de autorizare;
- un mesaj cu o invitaţie de creare a contului în plaforma de semnare Paperless webSIGN.
Din invitaţia de creare cont poate fi descărcată şi aplicaţia Paperless vToken
9. CÂND primesc FACTURA, după achiziţia unui certificat digital de semnătură electronică?
Factura pentru semnătura electronică achiziţionată va fi transmisă pe e-mail la adresa furnizată în procesul de înregistrare, după înregistrarea comenzii de emitere a unui certificat digital (validarea datelor în sistemul certSIGN).
10. Cum pot afla ALTE INFORMAŢII despre semnătura electronică?
În primul rând, te rugăm să parcurgi cu atenţie toate răspunsurile din această pagină – aici găseşti detaliate cele mai frecvente situaţii care pot ridica întrebări. Dacă nu ai găsit totuşi informaţia dorită, poţi să:
1. Cum INSTALEZ semnătura electronică calificată pe TOKEN?
Înainte de a te bucura de toate beneficiile oferite de semnătura ta electronică certSIGN, este necesară instalarea dispozitivului criptografic securizat (token-ului). Iar pentru că procedura diferă în funcţie de sistemul de operare al calculatorului sau laptopului pe care vei folosi semnătura electronică, te rugăm să alegi de mai jos varianta potrivită. Vei găsi aici procedura de urmat pas cu pas:
- Dispozitiv Safenet – Instalare pe Windows
- Dispozitiv Safenet – Instalare pe MacOS
2. Cum AFLU codurile PIN/PUK pentru a utiliza semnătura electronică pe TOKEN?
După achiziția certificatului pe TOKEN pentru semnătură, codurile PIN/PUK vor fi transmise de certSIGN către titularul certificatului folosind una dintre aceste două modalități, în funcție de situație:
ELECTRONIC* – utilizând un mecanism de generare a codurilor PIN/PUK: trebuie accesat un link specific și, în pagina deschisă la accesare, trebuie complete cele două câmpuri. Această procedură de generare poate fi urmată o singură dată, iar, după finalizare, codurile trebuie salvate din pagina de generare (Descarcă PDF). Păstrați documentul PIN.pdf în siguranță.
- Link-ul – este transmis de certSIGN printr-un e-mail, după achiziția certificatului. În pagina deschisă la accesarea link-ului trebuie completate cele două cîmpuri cu codul de generare primit în plicul cu tokenul și ultimele 6 cifre din CNP-ul titularului. La apăsarea butonului Generează PIN/PUK se va afișa pagina cu codurile PIN/PUK. Link-ul se blochează dacă perechea formată din cele 2 coduri este introdusă greșit de 3 ori. Pentru deblocarea link-ului, titularul trebuie să trimită o solicitare către certSIGN folosind acest formular;
- Codul de generare – este tipărit pe documentul cu detaliile de instalare. Acest document se găsește în plicul cu kitul de semnătură transmis de certSIGN, alături de tokenul fizic și documentul cu detaliile certificatului. Plicul este expediat prin curier în termen de aproximativ 5 zile de la emiterea certificatului.
* Codurile se generează electronic dacă adresa de e-mail asociată certificatului digital calificat pentru semnătura electronică a fost validată și este una personală (are elemente în componența sa ce pot face legătura cu titularul certificatului – ex: ion.popescu@). Validarea adresei de e-mail este o etapă care are loc în timpul achiziției online.
FIZIC** – document transmis prin curier. Codurile înscrise în document sunt protejate de elemente de securitate (zonă hașurata care ascunde codurile). Din motive de siguranță, plicul conținând documentul cu codurile PIN/PUK este transmis separat și independent de plicul ce conține kitul de semnătură electronică (care include și tokenul fizic).
** Codurile se transmit fizic dacă adresa de e-mail asociată certificatului digital calificat pentru semnătura electronică NU a fost validată sau dacă NU este una personală (nu are elemente în componența sa ce pot face legătura cu titularul certificatului – ex: office@). Validarea adresei de e-mail este o etapă ce are loc în timpul achiziției online.
3. Cum SCHIMB codul PIN pentru TOKEN-ul deţinut?
Codul PIN este generat automat și este transmis securizat către titular. Acest cod este confidenţial şi nu trebuie dezvăluit nimănui, în nicio situaţie. Indicăm atenție în utilizarea PIN-lui.
Tokenul poate fi utilizat în condiții de siguranță deplină prin folosirea codului PIN generat inițial.
O măsură suplimentară de asigurare a securității tokenului este reprezentată de schimbarea codului PIN. Schimbarea codului PIN este recomandată, dar nu este obligatorie.
Pentru schimbarea codului PIN al dispozitivului Safenet, în funcţie de sistemul de operare al computerului pe care dorești să faci schimbarea, urmează paşii:
4. Cum folosesc semnătura electronică pe TOKEN la ANAF / SPV?
Pasul 1. Conectează token-ul la laptop/PC, accesează confirmare.certsign.ro și dă click pe butonul “Autentificare cu certificatul”.
Pasul 2. Selectează certificatul calificat şi introdu codul PIN.
Pasul 3. Descarcă documentul de confirmare precompletat şi semnează-l electronic, urmând indicațiile disponibile pe confirmare.certsign.ro sau aici. ATENŢIE! Nu închide pagina confirmare.certsign.ro.
Pasul 4. Apasă butonul “Încarcă” pentru a transmite documentul semnat electronic de tine.
Pasul 5. După descărcarea documentului de confirmare procesat – semnat electronic de tine şi contrasemnat de certSIGN – acesta poate fi utilizat la înregistrarea pentru depunerea declaraţiilor fiscale sau acces în SPV.
Recomandăm folosirea browserelor Microsoft Edge, Google Chrome sau Opera pe Windows, respectiv Chrome pe MAC. De asemenea, te invităm să vezi şi acest tutorial video. 5. Cum ACTIVEZ semnătura electronică calificată în CLOUD?
Pentru a utiliza soluția de semnare la distanţă Paperless webSIGN, trebuie să parcurgi două procese, pentru fiecare urmând să primeşti din partea noastră un e-mail distinct cu link-uri specifice:
Configurarea soluţiei de autorizare:
- accesezi pagina de configurare prin link-ul din e-mail-ul dedicat
- instalezi pe smartphone una din aplicaţiile Microsoft Authenticator sau Google Authenticator, disponibile în Google Play şi App Store
- introduci in pagina de configurare codul de autorizare primit prin SMS şi confirmi instalarea uneia din aplicaţiile de autentificare indicate
- realizezi legătura dintre aplicaţia Authenticator instalată şi websign.ro
- introduci codul generat de aplicaţia Authenticator pentru a finaliza procedura
Configurarea contului Paperless webSIGN:
- accesezi pagina de creare cont prin link-ul din e-mail-ul dedicat
- introduci numărul de telefon şi ulterior codul primit prin SMS pentru validarea acestuia
- setezi o parolă iar apoi te autentifici cu aceasta şi adresa de e-mail
- oferi platformei acordul tău pentru citirea informaţiilor din profil şi autentificare
- pentru emiterea certificatului digital de semnătură în cloud şi utilizarea aplicaţiei Paperless webSIGN, este necesară acceptarea termenilor şi condiţiilor, respectiv semnarea documentului prin introducerea unui cod generat de aplicaţia Authenticator *
Pare complicat? Vezi aici un tutorial video cu exemplificarea paşilor de urmat sau consultă Ghidul Paperless webSIGN.
* ATENŢIE! Certificatul digital va fi emis în termen de maxim 5 minute după autorizarea semnării Termenilor și condițiilor în platforma de semnare Paperless webSIGN.
Serviciile pot fi utilizate pe întreaga durată de valabilitate a certificatului și în limita numărului de tranzacții pentru care ai optat. Prin tranzacție se înțelege aplicarea unei singure semnături și unei singure mărci temporale pe document.
Dacă nu ai activat contul și nu ai autorizat emiterea certificatului digital în termen de 60 de zile de la data la care certSIGN ți-a transmis invitația de activare a contului în aplicația Paperless webSIGN, datele tale vor fi șterse, iar serviciile nu mai pot fi utilizate.
6. Cum INSTALEZ token-ul virtual Paperless vToken pentru semnătura electronică calificată în CLOUD?
După emiterea certificatului digital în platforma Paperless webSIGN, poţi să te autentifici cu acesta în platformele web care solicită certificat digital calificat (ex. ANAF / SPV, CNAS, AFM etc.). Browserele recomandate pentru autentificare sunt Google Chrome, Opera şi Microsoft Edge.
Pentru autentificare trebuie să instalezi aplicația tokenului virtual, Paperless vToken:
Pasul 1. Descarcă aplicația Paperless vToken în funcție de versiunea sistemului de operare – macOS (compatibil cu MAC Catalina şi superior) sau Windows (compatibil cu Windows 8.1, 10 şi 11).
Pasul 2. Instalează aplicaţia accesând executabilul salvat. La instalare se va crea pe desktop short cut-ul Paperless vToken.
Pasul 3. Accesează short cut-ul Paperless vToken, introdu user-ul si parola de acces în platforma Paperless websign, apoi apasă butonul Autentificare.
Pasul 4. Aplicația se va deschide în secțiunea System tray. La deschidere, certificatul din cloud va fi importat automat în store-ul de certificate al Windows-ului și va putea fi folosit la autentificare în platformele web dorite: ANAF / SPV, CNAS, AFM, confirmare.certsign.ro etc.
Pasul 5. Pentru autorizarea autentificării trebuie să introduci codul de autorizare din aplicația Authenticator instalată pe telefon.
7. Cum folosesc semnătura electronică în CLOUD la ANAF / SPV?
ATENŢIE! Utilizarea la SPV a certificatului digital în cloud se poate face local. Certificatul este importat din cloud – local, prin intermediul aplicației tokenului virtual Paperless vToken, inclusă în pachet, care este compatibilă cu macOS si Windows.
Pentru a putea accesa SPV, depune online declarații fiscale în formă electronică sau folosi sistemul RO e-Factura, este necesară în primul rând obţinerea documentului de confirmare, urmând aceşti paşi:
Pasul 1. Instalează aplicaţia Paperless vToken în funcție de versiunea sistemului de operare – macOS (compatibilă cu MAC Catalina şi superior) sau Windows (compatibilă cu Windows 8.1, 10 şi 11).
Pasul 2. Deschide aplicaţia Paperless vToken şi introdu credenţialele contului tău Paperless webSIGN (e-mail + parolă). Lasă aplicaţia deschisă până la finalizarea întregului proces.
Pasul 3. Accesează confirmare.certsign.ro și dă click pe butonul “Autentificare cu certificatul”.
Pasul 4. Introdu codul unic TOTP (Time-based One-Time Password) generat de aplicația de autorizare Microsoft Authenticator sau Google Authenticator, instalată pe dispozitivul mobil.
Pasul 5. Descarcă documentul de confirmare precompletat şi semnează-l electronic – apasă pe câmpul “Semnătură utilizator”, selectează certificatul tău şi introdu noul cod unic TOTP generat de aplicația Authenticator. ATENŢIE! Nu închide pagina confirmare.certsign.ro.
Pasul 6. Apasă butonul “Încarcă” pentru a transmite documentul semnat electronic de tine.
Pasul 7. După descărcarea documentului de confirmare procesat – semnat electronic de tine şi contrasemnat de certSIGN – acesta poate fi utilizat la înregistrarea pentru depunerea declaraţiilor fiscale sau acces în SPV.
Recomandăm folosirea browserelor Microsoft Edge, Google Chrome sau Opera pe Windows. De asemenea, te invităm să vezi şi acest tutorial video.
8. Cum pot verifica VALABILITATEA certificatului digital de semnătură electronică?
Cea mai simplă metodă de verificare a valabilităţii certificatului digital de semnătură electronică achiziţionat este următoarea:
Pasul 1. Semnează electronic orice document, chiar şi unul de test.
Pasul 2. Deschide documentul în Adobe Acrobat şi dă un click pe semnătura aplicată.
Pasul 3. Dă click pe butonul “Signature Properties” iar apoi, în caseta afişată, pe “Show Signer’s Certificate”.
Pasul 4. În noua casetă vei vedea data de la care certificatul digital este valid (“Valid from”) şi data la care se încheie valabilitatea acestuia (“Valid to”).
9. Cum configurez Authenticator pe un nou telefon, pentru autorizarea semnăturii în CLOUD Paperless webSIGN?
După achiziţia unei semnături electronice calificate în CLOUD, se parcurg cele două procese de configurare – a soluţiei de autorizare (aplicaţia Google Authenticator sau Microsoft Authenticator instalată pe smartphone) şi a contului tău de cloud din platforma Paperless webSIGN. La finalul parcurgerii celor două procese, contul tău de cloud va fi configurat complet, inclusiv legătura cu aplicaţia Authenticator instalată pe dispozitivul mobil.
În cazul schimbării la un moment dat a smartphone-ului, este necesară parcurgerea următorilor paşi:
- instalarea pe noul dispozitiv a uneia dintre aplicaţiile de autorizare – Google Authenticator sau Microsoft Authenticator;
- conectarea în contul tău de cloud din platforma Paperless webSIGN cu credenţialele proprii (user şi parolă);
- încărcarea unui document pentru semnare şi introducerea consecutivă de 5 ori a unui cod de autorizare aleatoriu (care va fi greşit), pentru a bloca asocierea dintre aplicația de autorizare și contul de cloud.
ATENŢIE! După introducerea celui de-al cincilea cod greşit, pe adresa de e-mail asociată certificatului vei primi un e-mail cu paşii de urmat pentru realizarea legăturii între aplicaţia Authenticator instalată pe noul telefon şi contul tău de cloud din platforma Paperless webSIGN. Recomandăm parcurgerea pașilor din link-ul din e-mail folosind browser-ul Google Chrome.
10. Cum fac reînnoirea certificatului pe TOKEN?
Vezi aici procedura completă de reînnoire a certificatului pentru semnătură electronică!
Singura condiție ce trebuie îndeplinită pentru prelungirea valabilității certificatului pentru semnătură (reînnoire) este ca actualul certificat se fie în perioada de valabilitate la momentul plasării comenzii de prelungire. Pentru plasarea comenzii de prelungire este necesară autentificarea în platforma certSIGN rekey.certsign.ro, iar autentificarea se poate face doar în baza certificatului actual.
certSIGN transmite, pe adresa de e-mail din certificat, procedura pentru reînnoirea certificatului cu 45 de zile înainte de expirarea certificatului actual.
Cu 15 zile înainte de expirarea certificatului, pe adresa de e-mail din certificat, certSIGN retrimite un e-mail de informare privind reînnoirea, dacă procedura nu a fost încă urmată.
Dacă a fost depășită perioada de valabilitate, certificatul actual nu mai poate fi reînnoit și este necesară achiziția unui nou certificat pentru semnătură electronică.
Procedura de reînnoire online a certificatului are trei etape:
I. Comandă prelungire pe platforma https://rekey.certsign.ro – poate fi făcută oricând, cel târziu cu 3 zile înainte de expirarea actualului certificat;
II. Generarea cererii de certificat cu aplicația certSIGN Enroll – poate fi făcută oricând, cel târziu cu 3 zile înainte de expirarea actualului certificat;
III. Încărcarea pe token a noului certificat cu ajutorul aplicației certSIGN Enroll. Cu 3 zile înainte de expirarea certificatului actual pentru care se face reînnoirea, se emite noul certificat.
Indiferent de data la care este făcută comanda pentru prelungire, perioada de valabilitate a noului certificatului va începe cu 3 zile înainte de expirarea actualului certificat. Reamintim, după reînnoire NU este necesară înlocuirea TOKEN-ului actual. La încărcarea pe token a noului certificat, vechiul certificat va fi șters.
Poți solicita asistență prin intermediul formularului de suport. Alege subiectul, detaliază situația și trimite mesajul către noi. Vom reveni către tine pe email, cu indicații.
Pentru certificatul nou este necesar să fie făcute înrolările / reînnoirile și în platformele instituțiilor precum: ANAF, CNAS, UNNPR etc.
11. Cum fac reînnoirea certificatului în CLOUD?
Vezi aici procedura completă de reînnoire a certificatului pentru semnătură electronică!
Singura condiție ce trebuie îndeplinită pentru prelungirea valabilității certificatului pentru semnătură (reînnoire) este ca actualul certificat se fie în perioada de valabilitate la momentul plasării comenzii de prelungire. Pentru plasarea comenzii de prelungire este necesară autentificarea în platforma certSIGN rekey.certsign.ro, iar autentificarea se poate face doar în baza certificatului actual.
Indiferent de data la care este făcută comanda pentru prelungire, perioada de valabilitate a noului certificatului va începe cu 3 zile înainte de expirarea actualului certificat.
Dacă certificatul actual a expirat, nu mai poate fi făcută reînnoirea și este necesară achiziția unui nou certificat pentru semnătură electronică. Recomandăm accesarea platformei certSIGN pentru achiziția certificatelor calificate în CLOUD și urmarea pașilor indicați.
certSIGN transmite, pe adresa de e-mail din certificat, procedura pentru reînnoirea certificatului cu 45 de zile înainte de expirarea certificatului actual.
Cu 15 zile înainte de expirarea certificatului, pe adresa de e-mail din certificat, certSIGN retrimite un e-mail de informare privind reînnoirea, dacă procedura nu a fost încă urmată. Transmiterea întârziată a cererii nu garantează reînnoirea online certificatului.
Pașii ce trebuie urmați pentru reînnoirea certificatului în CLOUD:
- După autentificarea în platforma websign.ro se apasă butonul „Începe procesul„;
- Alege perioada de valabilitate dorită pentru noul certificat – 1, 2 sau 3 ani;
- Citește informările din pagină și bifează acord;
- Achită online contravaloarea produsului selectat;
- Completează datele cerute în pasul următor;
- Încarcă și trimite o copie a documentului tău de identitate și apoi semnează cererea pentru noul certificat prin apăsarea butonului „Înregistrare„.
După validarea cererii, cu cel mult 3 zile înainte de expirarea certificatului actual, certSIGN va emite noul certificat, iar prin e-mail va trimite o notificare în acest sens.
Poți solicita asistență prin intermediul formularului de suport. Alege subiectul, detaliază situația și trimite mesajul către noi. Vom reveni către tine pe email, cu indicații.
1. Cum obţin certificatul de semnătură electronică pentru e-FACTURA?
Din acest an, pentru toate tranzacţiile derulate de contribuabili în relaţia B2B este obligatorie raportarea facturilor prin sistemul e-Factura. Utilizarea sistemului RO e-Factura se poate realiza doar prin înregistrarea în Spaţiul Privat Virtual, SPV fiind accesibil exclusiv prin utilizarea unui certificat digital calificat pentru semnătură electronică.
Paşii pentru obţinerea unui certificat calificat de semnătură electronică pentru e-Factura sunt următorii:
Pasul 1. Alegi semnătura electronică calificată potrivită sistemului de operare care rulează pe dispozitivul folosit de tine:
- MacOS: certificat pe token SAU certificat în cloud
- Windows: certificat pe token SAU certificat în cloud
Pasul 2. Parcurgi procesul de achiziţie online, cu identificare video, asigurându-te în prealabil că ai elementele necesare şi cunoşti condiţiile ce trebuie respectate pentru încheierea cu succes a acesteia.
Pasul 3. Parcurgi procesul de instalare / configurare şi obţii documentul de confirmare pentru SPV (în funcţie de sistemul de operare şi semnătura achiziţionată), iar pe acesta îl foloseşti la ANAF:
3.1. MacOS, semnătură electronică pe TOKEN
- Vezi detalii despre instalare
- Vezi detalii despre obţinerea documentului de confirmare
- Te înregistrezi în SPV / ANAF.
3.2. MacOS, semnătură electronică în CLOUD
- Vezi detalii despre configurare
- Vezi detalii despre obţinerea documentului de confirmare
- Te înregistrezi în SPV / ANAF.
3.3. Windows, semnătură electronică pe TOKEN
- Vezi detalii despre instalare
- Vezi detalii despre obţinerea documentului de confirmare
- Te înregistrezi în SPV / ANAF.
3.4. Windows, semnătură electronică în CLOUD
- Vezi detalii despre configurare
- Vezi detalii despre obţinerea documentului de confirmare
- Te înregistrezi în SPV / ANAF.
2. Cum obţin certificatul de semnătură electronică pentru e-TRANSPORT?
Pentru accesarea e-Transport, transportatorii trebuie să se înroleze în Spațiul Privat Virtual cu ajutorul unui certificat digital calificat pentru semnătura electronică, din SPV putându-se genera codul UIT. Acest cod trebuie obţinut de agenții economici care transportă bunuri cu risc fiscal și care îndeplinesc una sau mai multe condiții:
- masă maximă autorizată a vehiculului care efectuează transportul mai mare de 2.5 tone
- greutate totală a bunurilor mai mare de 500kg
- valoare totală a bunurilo transportate mai mare de 10.000 lei
Sistemul e-Transport vizează transporturile care încep și se finalizează pe teritoriul României, transporturile care încep sau se finalizează în România şi cele care tranzitează România.
Paşii pentru obţinerea unui certificat calificat de semnătură electronică pentru e-Transport sunt următorii:
Pasul 1. Alegi semnătura electronică calificată potrivită sistemului de operare care rulează pe dispozitivul folosit de tine:
Pasul 2. Parcurgi procesul de achiziţie online, cu identificare video, asigurându-te în prealabil că ai elementele necesare şi cunoşti condiţiile ce trebuie respectate pentru încheierea cu succes a acesteia.
Pasul 3. Parcurgi procesul de instalare / configurare şi obţii documentul de confirmare pentru SPV (în funcţie de sistemul de operare şi semnătura achiziţionată), iar pe acesta îl foloseşti la ANAF:
3.1. MacOS, semnătură electronică pe TOKEN
- Vezi detalii despre instalare
- Vezi detalii despre obţinerea documentului de confirmare
- Te înregistrezi în SPV / ANAF.
3.2. MacOS, semnătură electronică în CLOUD
- Vezi detalii despre configurare
- Vezi detalii despre obţinerea documentului de confirmare
- Te înregistrezi în SPV / ANAF.
3.3. Windows, semnătură electronică pe TOKEN
- Vezi detalii despre instalare
- Vezi detalii despre obţinerea documentului de confirmare
- Te înregistrezi în SPV / ANAF.
3.4. Windows, semnătură electronică în CLOUD
- Vezi detalii despre configurare
- Vezi detalii despre obţinerea documentului de confirmare
- Te înregistrezi în SPV / ANAF.
3. Cum obţin certificatul de semnătură electronică pentru VAMĂ (AES-RO)?
Începând cu 16 martie 2024, operatorii economici depun declarațiile vamale de export în noul sistem AES-RO (Sistem de export automatizat), care funcționează exclusiv pe baza certificatului calificat pentru semnătura electronică. Iar din 15 mai este prevăzut ca operațiunile de declarare în tranzit să se transmită prin sistemul vamal NCTS5.
Astfel, declarațiile vamale se semnează electronic cu un certificat digital calificat de semnătură electronică, iar acest nou sistem înlocuieşte vechiul sistem care presupunea prezentarea documentelor pe hârtie.
Paşii pentru obţinerea unui certificat calificat de semnătură electronică pentru Vamă sunt următorii:
Pasul 1. Alegi semnătura electronică calificată potrivită sistemului de operare care rulează pe dispozitivul folosit de tine:
- MacOS: certificat pe token SAU certificat în cloud
- Windows: certificat pe token SAU certificat în cloud
Pasul 2. Parcurgi procesul de achiziţie online, cu identificare video, asigurându-te în prealabil că ai elementele necesare şi cunoşti condiţiile ce trebuie respectate pentru încheierea cu succes a acesteia.
Pasul 3. Parcurgi procesul de instalare / configurare:
3.1. MacOS, semnătură electronică pe TOKEN – vezi detalii despre instalare
3.2. Windows, semnătură electronică pe TOKEN – vezi detalii despre instalare
3.3. Windows, semnătură electronică în CLOUD – vezi detalii despre configurare
4. Care sunt PAŞII pentru utilizarea semnăturii pe TOKEN – înregistrare şi identificare FIZICĂ?
SCENARIU: Fără înregistrare prealabilă pe platformele certSIGN, identificare realizată fizic în sediile certSIGN din Bucureşti. Pentru SPV / ANAF (e-Factura), certificatul digital de semnătură electronică pe token poate fi utilizat de pe dispozitive cu sisteme de operare Windows şi MacOS.
Pasul 1. În cel mult 5 zile lucrătoare primești prin curier plicul care conține:
- Token-ul criptografic
- Document cu detaliile certificatului tău
Pasul 2. În ziua următoare primești prin curier un plic cu codurile PIN/PUK ale token-ului criptografic. Deschide cu grijă și păstrează în siguranță aceste coduri.
Pasul 3. Instalezi pe calculator driverele pentru token. Găseşti driverele specifice dispozitivului criptografic şi sistemului tău de operare pe certsign.ro/suport.
Pasul 4. Te asiguri că ai Adobe Acrobat Reader instalat pe calculator.
Pasul 5. Conectezi token-ul la calculator și obții online documentul de confirmare necesar pentru înregistrarea în SPV accesând confirmare.certsign.ro. Vezi aici detalii privind obţinerea documentului de confirmare.
Pasul 6. Te înregistrezi în SPV pe site-ul ANAF accesibil aici.
5. Care sunt PAŞII pentru utilizarea semnăturii pe TOKEN – înregistrare ONLINE şi identificare FIZICĂ?
SCENARIU: Înregistrare prealabilă pe emitere.certsign.ro, identificare realizată fizic în sediile certSIGN din Bucureşti. Pentru SPV / ANAF (e-Factura), certificatul digital de semnătură electronică pe token poate fi utilizat de pe dispozitive cu sisteme de operare Windows şi MacOS.
Pasul 1. În cel mult 5 zile lucrătoare primești prin curier plicul care conține:
- Token-ul criptografic
- Foaie cu cod de generare coduri PIN/PUK
- Document cu detaliile certificatului tău
Pasul 2. În ziua următoare primești e-mail cu link pentru obținerea codurilor PIN/PUK. În pagina accesată, introduci codul de generare primit împreună cu token-ul (vezi pas 1) și ultimele 6 cifre din CNP.
Pasul 3. Instalezi pe calculator driverele pentru token. Găseşti driverele specifice dispozitivului criptografic şi sistemului tău de operare pe certsign.ro/suport.
Pasul 4. Te asiguri că ai Adobe Acrobat Reader instalat pe calculator.
Pasul 5. Conectezi token-ul la calculator și obții online documentul de confirmare necesar pentru înregistrarea în SPV accesând confirmare.certsign.ro. Vezi aici detalii privind obţinerea documentului de confirmare.
Pasul 6. Te înregistrezi în SPV pe site-ul ANAF accesibil aici.
6. Care sunt PAŞII pentru utilizarea semnăturii pe TOKEN – înregistrare şi identificare ONLINE?
SCENARIU: Înregistrare prealabilă pe emitere2.certsign.ro, identificare video realizată online cu succes. Pentru SPV / ANAF (e-Factura), certificatul digital de semnătură electronică pe token poate fi utilizat de pe dispozitive cu sisteme de operare Windows şi MacOS.
Pasul 1. În cel mult 5 zile lucrătoare primești prin curier plicul care conține:
- Token-ul criptografic
- Foaie cu cod de generare coduri PIN/PUK
- Document cu detaliile certificatului tău
Pasul 2. În ziua următoare primești e-mail cu link pentru obținerea codurilor PIN/PUK. În pagina accesată, introduci codul de generare primit împreună cu token-ul (vezi pas 1) și ultimele 6 cifre din CNP.
Pasul 3. Instalezi pe calculator driverele pentru token. Găseşti driverele specifice dispozitivului criptografic şi sistemului tău de operare pe certsign.ro/suport.
Pasul 4. Te asiguri că ai Adobe Acrobat Reader instalat pe calculator.
Pasul 5. Conectezi token-ul la calculator și obții online documentul de confirmare necesar pentru înregistrarea în SPV accesând confirmare.certsign.ro. Vezi aici detalii privind obţinerea documentului de confirmare.
Pasul 6. Te înregistrezi în SPV pe site-ul ANAF accesibil aici.
7. Care sunt PAŞII pentru utilizarea semnăturii în CLOUD – înregistrare ONLINE şi identificare FIZICĂ?
SCENARIU: Înregistrare prealabilă pe paperless.certsign.ro, identificare video realizată online dar eşuată, alegerea identificării fizice la sediile certSIGN. Pentru SPV / ANAF (e-Factura), certificatul digital de semnătură electronică în cloud poate fi utilizat de pe dispozitive cu sisteme de operare macOS si Windows.
Pasul 1. În cel mult 1 zi lucrătoare primeşti:
- un e-mail cu link pentru configurarea soluţiei de autorizare
- un e-mail cu link pentru configurarea contului Paperless webSIGN
Pasul 2. După configurarea soluţiei de autorizare şi configurarea contului Paperless webSIGN (emiterea certificatului digital în platformă), instalezi aplicaţia tokenului virtual Paperless vToken.
Pasul 3. Te asiguri că ai Adobe Acrobat Reader instalat pe calculator.
Pasul 4. Deschizi aplicaţia Paperless vToken, te loghezi în aceasta şi apoi accesezi confirmare.certsign.ro pentru a obține online documentul de confirmare necesar pentru înregistrarea în SPV. Vezi aici detalii privind obţinerea documentului de confirmare.
Pasul 5. Te înregistrezi în SPV pe site-ul ANAF accesibil aici.
8. Care sunt PAŞII pentru utilizarea semnăturii în CLOUD – înregistrare şi identificare ONLINE?
SCENARIU: Înregistrare prealabilă pe paperless.certsign.ro, identificare video realizată online cu succes, alegerea identificării fizice la sediile certSIGN. Pentru SPV / ANAF (e-Factura), certificatul digital de semnătură electronică în cloud poate fi utilizat de pe dispozitive cu sisteme de operare macOS si Windows.
Pasul 1. În cel mult 1 zi lucrătoare primeşti:
- un e-mail cu link pentru configurarea soluţiei de autorizare
- un e-mail cu link pentru configurarea contului Paperless webSIGN
Pasul 2. După configurarea soluţiei de autorizare şi configurarea contului Paperless webSIGN (emiterea certificatului digital în platformă), instalezi aplicaţia tokenului virtual Paperless vToken.
Pasul 3. Te asiguri că ai Adobe Acrobat Reader instalat pe calculator.
Pasul 4. Deschizi aplicaţia Paperless vToken, te loghezi în aceasta şi apoi accesezi confirmare.certsign.ro pentru a obține online documentul de confirmare necesar pentru înregistrarea în SPV. Vezi aici detalii privind obţinerea documentului de confirmare.
Pasul 5. Te înregistrezi în SPV pe site-ul ANAF accesibil aici.
Ai nevoie de informaţii suplimentare?
