Q&A: Semnătura electronică în zona financiar-bancară. Dă valoare juridică semnăturii electronice (ep.8)

Un nou an, un nou motiv de a arunca o privire în detaliu asupra transformării digitale în zona financiar-bancară, prin soluţii de încredere precum semnătura electronică calificată. De această dată printr-o serie de întrebări punctuale la care a răspuns George Roman, Manager Clienţi certSIGN, invitat Radio Guerrilla în cadrul campaniei “Dă valoare juridică semnăturii electronice”.

1. Cu ce noutăţi de digitalizare vine anul 2023 în zona financiar-bancară?

Principala noutate pe acest subiect constă în posibilitatea de accesare a unor fonduri nerambursabile pentru digitalizarea companiilor prin programul de finanţare la nivel naţional PNRR, program la care băncile sunt partenere, beneficiarii fiind reprezentaţi de întreprinderile mici, medii şi microîntreprinderile, dar şi instituţiile publice. Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă are o perioadă oficială de desfăşurare cuprinsă între 15 februarie şi 30 iunie 2023 pentru depunerea proiectelor.

Companiile pot accesa fonduri nerambursabile pentru digitalizare şi, fie că vorbim despre instituţii publice sau private, acestea pot semna în parteneriat cu banca un credit-punte cu o valoare de până la 100.000 euro prin care să-și finanţeze anumite proiecte de digitalizare – fiind acceptate pentru finanţare atât soluţii software, cât şi produse hardware, care vor ajuta beneficiarii finali să-și îmbunătăţească anumite procese în relaţia cu angajaţii, clienţii sau chiar cetăţenii în cazul instituţiilor publice.

2. De ce nu pot semna o cerere sau un contract de credit electronic la orice bancă din România?

Răspunsul nostru în acest caz poate fi doar unul parţial, decizia finală de a implementa un flux de digitalizare 100% online aparţinând instituţiilor bancare. Ceea ce putem spune este că există bănci care oferă la ora actuală posibilitatea realizării proceselor de onboarding precum şi de accesare a anumitor produse exclusiv online.

De altfel, certSIGN a realizat în ultimii 5-6 ani numeroase campanii de awareness şi educaţie în ceea ce priveşte problemele pe care semnătura electronică calificată le poate rezolva într-o relaţie la distanţă, cu atât mai mult cu cât discutăm despre zona sensibilă şi supra-reglementată a proceselor dintre instituţiile financiar-bancare şi clienţii lor.

Pe scurt, deschiderea noastră există, mai ales dacă luăm în calcul faptul că certSIGN furnizează în acest moment semnătură electronică calificată atât pentru angajaţi, cât şi pentru viitorii clienţi, pentru cel puţin jumătate din proiectele deja disponibile pe piaţă. Trebuie doar ca şi jucătorii din zona financiar-bancară să fie “complici” în tot acest proces.

3. În cazul unor limitări tehnologice (lipsa unui telefon/laptop performant, acces limitat la internet etc.), cum pot obţine semnătura electronică?

certSIGN oferă persoanelor care doresc să obţină un certificat digital calificat de semnătură electronică posibilitatea realizării procesului obligatoriu de identificare prin mijloace exclusiv electronice – fiind necesare în acest caz o carte de identitate valabilă, un dispozitiv cu microfon şi cameră web (smartphone, laptop etc.), un card pentru plata online şi o conexiune bună la Internet. Dacă, din cauza unor impedimente tehnologice de orice natură, nu poate fi realizată identificarea video online, se poate opta pentru varianta identificării faţă în faţă cu unul dintre partenerii noştri bancari.

Concret, persoana interesată merge într-o sucursală a unei bănci partenere, angajatul băncii face această identificare, informaţiile ajung la certSIGN şi astfel această etapă de identificare online poate fi transferată într-un proces de identificare fizică one-to-one.

4. Dacă vreau să fac un împrumut online de acasă şi eu nu semnez contractul, poate o bancă să semneze în locul meu?

Aici avem ca răspuns un NU categoric. Mai exact, o bancă nu poate face acest lucru deoarece un flux de creditare online, aşa cum este acesta setat de către o bancă, nu poate sări peste pasul identificării în baza căreia se emite certificatul digital al clientului final ce aplică semnătură, deci este exclus ca instituţia financiar-bancară să se folosească de semnătura acestuia. Totodată, de reţinut că aplicarea semnăturii electronice se poate face doar prin utilizarea unui mecanism de securitate cunoscut doar de titular – cod PIN ori cod unic OTP.

5. Domeniul hotelier este inclus în acest program de digitalizare cu fonduri nerambursabile?

Desigur! În Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) menţionat anterior, băncile sunt partenere iar beneficiarii sunt întreprinderile mici, medii şi microîntreprinderile din multiple domenii, inclusiv cel hotelier.

De reţinut că, în cazul acestuia, există o serie de aspecte specifice care se aplică, precum valoarea maximă a fondurilor nerambursabile acordate în funcţie de numărul de angajaţi: până în 9 angajaţi – 30.000 euro, între 10 şi 49 de angajaţi – 50.000 euro, iar între 50 şi 249 de angajaţi – 100.000 euro. Recomandăm o consultare în detaliu a reglementărilor specifice fiecărui domeniu vizat de acest program.

6. Am interacţionat online cu 3 bănci din piaţă şi pentru fiecare a fost nevoie să trec printr-un proces de identificare video, pentru fiecare am făcut acelaşi lucru şi mi se pare redundant. Nu ar fi normal ca acest proces să aibă loc o singură dată?

Aspectul punctat este foarte adevărat! Procesul de identificare video este unul reglementat pentru situaţia când se doreşte cunoaşterea clientelei la distanţă, doar că aici trebuie să vedem şi partea bună a lucrurilor. Pentru că, dacă în urmă cu 2-3 ani era necesară deplasarea la fiecare instituţie bancară pentru aceste procese, acum ele pot fi realizate online, de acasă, fără a mai fi necesară prezenţa fizică – aşadar putem vorbi despre o îmbunătăţire evidentă.

Iar următorul nivel în transformarea digitală nu este deloc departe, certSIGN fiind deja în faza de implementare a unei soluţii ce permite utilizarea unei identităţi digitale la orice furnizor de servicii – fie că vorbim despre o bancă, primărie, furnizori de utilităţi sau telecom, după parcurgerea unei singure identificări. Este vorba despre aplicaţia certME, o modalitate de obţinere a unei identităţi electronice, un mijloc de identificare electronică care presupune că, într-un proces de înrolare online, dacă prezinţi certME din punct de vedere legal este ca şi cum ai fi acolo în persoană, cu buletinul în mână. Iar întregul proces de înrolare durează 15-20 de secunde, fără a mai fi nevoie de apeluri video sau conexuni la Internet, dacă tot ne-am lovit de aceste aspecte într-o întrebare anterioară.

Ai ratat prima intervenţie pe acest subiect? Citeşte acest articol dedicat sau ascultă înregistrarea:

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on LinkedIn
Share on Pinterest

Te sunăm noi!

Îţi mulţumim pentru că vrei să intri în contact cu noi!

.


    * campuri obligatorii