Caută
Close this search box.

Q&A: Semnătura electronică în zona financiar-bancară. Dă valoare juridică semnăturii electronice (ep.8)

Un nou an, un nou motiv de a arunca o privire în detaliu asupra transformării digitale în zona financiar-bancară, prin soluţii de încredere precum semnătura electronică calificată. De această dată printr-o serie de întrebări punctuale la care a răspuns George Roman, Manager Clienţi certSIGN, invitat Radio Guerrilla în cadrul campaniei “Dă valoare juridică semnăturii electronice”.

1. Cu ce noutăţi de digitalizare vine anul 2023 în zona financiar-bancară?

Principala noutate pe acest subiect constă în posibilitatea de accesare a unor fonduri nerambursabile pentru digitalizarea companiilor prin programul de finanţare la nivel naţional PNRR, program la care băncile sunt partenere, beneficiarii fiind reprezentaţi de întreprinderile mici, medii şi microîntreprinderile, dar şi instituţiile publice. Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă are o perioadă oficială de desfăşurare cuprinsă între 15 februarie şi 30 iunie 2023 pentru depunerea proiectelor.

Companiile pot accesa fonduri nerambursabile pentru digitalizare şi, fie că vorbim despre instituţii publice sau private, acestea pot semna în parteneriat cu banca un credit-punte cu o valoare de până la 100.000 euro prin care să-și finanţeze anumite proiecte de digitalizare – fiind acceptate pentru finanţare atât soluţii software, cât şi produse hardware, care vor ajuta beneficiarii finali să-și îmbunătăţească anumite procese în relaţia cu angajaţii, clienţii sau chiar cetăţenii în cazul instituţiilor publice.

2. De ce nu pot semna o cerere sau un contract de credit electronic la orice bancă din România?

Răspunsul nostru în acest caz poate fi doar unul parţial, decizia finală de a implementa un flux de digitalizare 100% online aparţinând instituţiilor bancare. Ceea ce putem spune este că există bănci care oferă la ora actuală posibilitatea realizării proceselor de onboarding precum şi de accesare a anumitor produse exclusiv online.

De altfel, certSIGN a realizat în ultimii 5-6 ani numeroase campanii de awareness şi educaţie în ceea ce priveşte problemele pe care semnătura electronică calificată le poate rezolva într-o relaţie la distanţă, cu atât mai mult cu cât discutăm despre zona sensibilă şi supra-reglementată a proceselor dintre instituţiile financiar-bancare şi clienţii lor.

Pe scurt, deschiderea noastră există, mai ales dacă luăm în calcul faptul că certSIGN furnizează în acest moment semnătură electronică calificată atât pentru angajaţi, cât şi pentru viitorii clienţi, pentru cel puţin jumătate din proiectele deja disponibile pe piaţă. Trebuie doar ca şi jucătorii din zona financiar-bancară să fie “complici” în tot acest proces.

3. În cazul unor limitări tehnologice (lipsa unui telefon/laptop performant, acces limitat la internet etc.), cum pot obţine semnătura electronică?

certSIGN oferă persoanelor care doresc să obţină un certificat digital calificat de semnătură electronică posibilitatea realizării procesului obligatoriu de identificare prin mijloace exclusiv electronice – fiind necesare în acest caz o carte de identitate valabilă, un dispozitiv cu microfon şi cameră web (smartphone, laptop etc.), un card pentru plata online şi o conexiune bună la Internet. Dacă, din cauza unor impedimente tehnologice de orice natură, nu poate fi realizată identificarea video online, se poate opta pentru varianta identificării faţă în faţă cu unul dintre partenerii noştri bancari.

Concret, persoana interesată merge într-o sucursală a unei bănci partenere, angajatul băncii face această identificare, informaţiile ajung la certSIGN şi astfel această etapă de identificare online poate fi transferată într-un proces de identificare fizică one-to-one.

4. Dacă vreau să fac un împrumut online de acasă şi eu nu semnez contractul, poate o bancă să semneze în locul meu?

Aici avem ca răspuns un NU categoric. Mai exact, o bancă nu poate face acest lucru deoarece un flux de creditare online, aşa cum este acesta setat de către o bancă, nu poate sări peste pasul identificării în baza căreia se emite certificatul digital al clientului final ce aplică semnătură, deci este exclus ca instituţia financiar-bancară să se folosească de semnătura acestuia. Totodată, de reţinut că aplicarea semnăturii electronice se poate face doar prin utilizarea unui mecanism de securitate cunoscut doar de titular – cod PIN ori cod unic OTP.

5. Domeniul hotelier este inclus în acest program de digitalizare cu fonduri nerambursabile?

Desigur! În Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) menţionat anterior, băncile sunt partenere iar beneficiarii sunt întreprinderile mici, medii şi microîntreprinderile din multiple domenii, inclusiv cel hotelier.

De reţinut că, în cazul acestuia, există o serie de aspecte specifice care se aplică, precum valoarea maximă a fondurilor nerambursabile acordate în funcţie de numărul de angajaţi: până în 9 angajaţi – 30.000 euro, între 10 şi 49 de angajaţi – 50.000 euro, iar între 50 şi 249 de angajaţi – 100.000 euro. Recomandăm o consultare în detaliu a reglementărilor specifice fiecărui domeniu vizat de acest program.

6. Am interacţionat online cu 3 bănci din piaţă şi pentru fiecare a fost nevoie să trec printr-un proces de identificare video, pentru fiecare am făcut acelaşi lucru şi mi se pare redundant. Nu ar fi normal ca acest proces să aibă loc o singură dată?

Aspectul punctat este foarte adevărat! Procesul de identificare video este unul reglementat pentru situaţia când se doreşte cunoaşterea clientelei la distanţă, doar că aici trebuie să vedem şi partea bună a lucrurilor. Pentru că, dacă în urmă cu 2-3 ani era necesară deplasarea la fiecare instituţie bancară pentru aceste procese, acum ele pot fi realizate online, de acasă, fără a mai fi necesară prezenţa fizică – aşadar putem vorbi despre o îmbunătăţire evidentă.

Iar următorul nivel în transformarea digitală nu este deloc departe, certSIGN fiind deja în faza de implementare a unei soluţii ce permite utilizarea unei identităţi digitale la orice furnizor de servicii – fie că vorbim despre o bancă, primărie, furnizori de utilităţi sau telecom, după parcurgerea unei singure identificări. Este vorba despre aplicaţia certME, o modalitate de obţinere a unei identităţi electronice, un mijloc de identificare electronică care presupune că, într-un proces de înrolare online, dacă prezinţi certME din punct de vedere legal este ca şi cum ai fi acolo în persoană, cu buletinul în mână. Iar întregul proces de înrolare durează 15-20 de secunde, fără a mai fi nevoie de apeluri video sau conexuni la Internet, dacă tot ne-am lovit de aceste aspecte într-o întrebare anterioară.

Ai ratat prima intervenţie pe acest subiect? Citeşte acest articol dedicat sau ascultă înregistrarea:

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on LinkedIn
Share on Pinterest

Ai nevoie de mai multe informații?

Selectează un subiect și citește recomandările noastre. Dacă nu ai găsit ce căutai solicită indicații suplimentare. 

    WindowsMac

    *Tipul de fișiere acceptat: pdf, jpg si png. Marime maxima: 5mb

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii

    Am luat cunoștință de informațiile cuprinse în “Politica de confidenţialitate”

    Sunt de acord cu prelucrarea datelor mele personale în scopuri de marketing
    în conformitate cu “Politica de confidenţialitate”.

    TOKEN-urile pentru semnătura electronică pot fi utilizate în continuare de ORICE deținător de certificat digital, în aceleași condiții ca pana in prezent. Nu este necesara schimbarea tokenului pentru semnătură.

    Mesajul prezent pe site-ul  ANAF privind tokenurile JWT și OPAQUE se adresează EXCLUSIV persoanelor din domeniul tehnic IT: dezvoltatorilor de aplicații  ce utilizează servicii web ce folosesc protocolul OAUTH. Daca nu faceți parte din aceasta categorie va rugăm ignorați mesajul. 

     Pentru verificarea informației vedeți si manualul de utilizare din mesajul de pe site-ul ANAF, pagina 2.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Detalii legate de semnătura electronică sunt disponibile pe pagina cu Răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări ale clienților.

    Rapid pot fi aflate informații utile despre costuri, modalități de obținere, achiziție online, identificare video, instalare şi utilizare:

    • Pașii pentru e-Factura;
    • Ce semnătură aleg;
    • Cum cumpăr online;
    • Cum folosesc semnătura.

    Sunt descrise și:

    • Modalitatea de obținere a documentului de confirmare pentru ANAF/ SPV;
    • Pașii pentru obținerea unui certificat de semnătură electronică utilizat în SPV/e-Factura.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

     

    Detalii legate de modalitatea de personalizare semnăturii astfel încât în aspectul acesteia să fie incluse și informațiile solicitate de OUG 140/2020  cu privire la specialiștii din domeniile construcții, arhitectură și urbanism sunt disponibile pe pagina Creare aspect semnătură OUG 140/2020

    De asemenea, alte informații legate de semnătura electronică sunt disponibile pe pagina cu 

    Răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări ale clienților

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Pentru a obține de la certSIGN certificatul calificat de semnătură electronică, pentru semnarea documentelor din domeniile construcţii, arhitectură şi urbanism în conformitate cu OUG 140, sunt necesare:

    • identificarea viitorul titular de certificat pentru semnătură electronică;
    • completarea și prezentarea documentelor specifice;
    • plata proformei primite din partea certSIGN.

     DOCUMENTELE

    Transmite-ne un mesaj și solicită documentele necesare pentru achiziția Kit-ului de semnătură. Vei primi din partea certSIGN un set de documente pe care trebuie să le completezi cu datele viitorului titular de certificat pentru semnătură.

    Documentele originale semnate (2 exemplare) alături de copiile documentelor ce atestă încadrarea profesională trebuie prezentate către certSIGN. Pe scurt, sunt necesare:

    ORIGINAL (2 exemplare, semnate): “Contract”, “Termeni și condiții generale”.

    Pentru cazul documentelor transmise prin curier: “Declarația” completată după modelul certSIGN

    • autentificată la notar SAU
    • atestată de un avocat în temeiul art.3 al.3 din legea 51/1995

    COPIE pentru: Cartea de identitate a titularului, Certificatul de Înregistrare Fiscală, Documentul atestare profesională,

    IDENTIFICAREA

    În vederea identificării, persoana pe numele căreia certSIGN va emite certificatul digital calificat se va prezenta personal, cu actul de identitate original, la unul din reprezentanții certSIGN la nivel național sau la sediile certSIGN.

    Alternativ, identificarea titularului de certificat se mai poate efectua și transmițând documentele de mai sus la sediul certSIGN însoțite obligatoriu de “Declarația” completată după modelul certSIGN (autentificată la notar sau atestată de un avocat în temeiul art.3 al.3 din legea 51/1995)

    ATENTIE! Pentru fiecare Entitate emitentă ( ex. OAR, ISCIR etc) se emite câte un certificat pentru semnătură electronică!

    Citește despre Semnătura electronică în construcţii, arhitectură şi urbanism

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Detalii despre descărcarea certificatului titularului și a certificatului intermediar solicitate la înregistrarea pentru depunerea declarațiilor vamale folosind semnătura electronică sunt disponibile pe pagina Utilizarea certificatului de semnătură electronică în platforma Sistemul Informatic Integrat Vamal

    Pentru acces în Sistemul Informatic Integrat Vamal (SIIV) la secțiunile AES și NCTS5 RO UMG Trader Producție trebuie să încărci în platforma UMG Trader, într-unul dintre formatele .cer/.der/.crt, certificatul tău calificat și certificatul intermediar al autorității care a emis certificatul.

    CUM OBȚIN CERTIFICATUL PERSONAL ÎN FORMATUL SOLICITAT?

    Conectează token-ul sau deschide aplicația Paperless vToken și urmează acești pași.

    Nu ai tokenul/ aplicația la dispoziție?

    Accesează link-ul https://registru.certsign.ro/cgi-bin/pubra/pubra/get_cert , completează datele din certificatul calificat (nume și prenume complet sau adresa de email), identifică certificatul cu care dorești înregistrarea și apasă butonul „Descarcă DER”.

    Certificatul calificat se va descărca în mod automat în format .crt.

    CUM OBȚIN CERTIFICATUL INTERMEDIAR ÎN FORMATUL SOLICITAT?

    Pentru descărcarea certificatului autorității intermediare certSIGN accesează unul dintre link-urile:

    Certificatul intermediar se va descărca în mod automat în format .crt.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    IDENTIFICAREA VIDEO NEASISTATĂ este un element important în procesul de obținere a semnăturii electronice cu certificat digital calificat.

    Procedura de identificare este simplă, dar strictă. Ea poate fi făcută după efectuarea plății certificatului și doar urmând indicațiile furnizate de certSIGN, astfel:

    • Efectuează plata și apoi se vor afișa pagina și link-ul ce trebuie accesat pentru identificarea video;
    • Pregătește documentul de identitate original și telefonul înainte de a începe. Verifică descrierea detaliată a condițiilor
    • Urmărește indicațiile afișate pe ecran.

     

    AI FINALIZAT IDENTIFICAREA VIDEO, DAR N-AI PRIMIT NICIUN EMAIL?

    În maxim 24 ore, după parcurgerea procesului de identificare video, vei fi informat pe e-mail cu privire la validarea/respingerea acestuia.

    IDENTIFICAREA VIDEO A FOST RESPINSĂ?

    Din partea certSIGN vei primi un email cu un nou link pentru reluarea procedurii de identificare video. Condițiile ce trebuie respectate sunt aceleași.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Codurile PIN/PUK reprezintă elemente de siguranță cu ajutorul cărora se folosește TOKEN-ul. Aceste coduri sunt confidențiale și nu trebuie dezvăluite nimănui, în nicio situație.

    Codul PIN = Token Password este parola cu care se utilizează tokenul.

    Codul PUK = Administrator Password este parola cu care se poate debloca tokenul.

    NU AI PRIMIT CODUL PIN/PUK?

    Transmiterea codurilor PIN/PUK pentru certificatul calificat PE TOKEN se poate face în 2 moduri:

    ELECTRONIC – dacă adresa de e-mail asociată certificatului digital calificat pentru semnătura electronică a fost validată și este una personală (are elemente în componența sa ce pot face legătura cu titularul certificatului – ex: ion.popescu@).

    Are 2 componente:

    • LINK transmis pe e-mail. Atenție! Prin accesarea link-ului se pot genera codurile PIN/PUK cu ajutorul codului de generare primit în plicul cu tokenul. Pentru generare aveți disponibile 3 încercări, după care se blochează link-ul, situație care trebuie semnalată către certSIGN;
    • Document ce însoțește kitul de semnătură electronică care include și tokenul fizic. În acest document se regăsește codul de generare.

    FZIC – în plic, prin curier – dacă adresa de e-mail asociată certificatului digital calificat pentru semnătura electronică NU a fost validată la completarea cererii de certificat sau dacă NU este una personală (nu are elemente în componența sa ce pot face legătura cu titularul certificatului – ex: office@).

     AI UITAT CODUL PIN?

    Pentru recuperarea codului PIN este nevoie de codul PUK al tokenului.

    • Accesează link-ul www.certsign.ro/ro/suport/ și urmează pașii descriși în secțiunea “Deblocarea dispozitivului”, ținând cont de modelul tokenului și de sistemul de operare al PC-ului / laptopului;
    • Încearcă o singură dată, notând codul PUK într-un New Text Document/ Notes pentru a avea posibilitatea să îl transferi în aplicația tokenului cu COPY/PASTE (fără spații).

    AI MACOS SI VREI SA SCHIMBI CODUL PIN AL TOKENULUI?

    Urmează instrucțiunile de Schimbare a codului PIN pe MacOS

    ATENŢIE! Sistemele de operare macOS Sonoma, Ventura și Monterey acceptă doar parole de maxim 8 caractere. Prin urmare, dacă folosești unul sin aceste sisteme de operare, la schimbarea codului PIN al TOKEN-ului, trebuie să pui o parolă de maxim 8 caractere.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Detalii legate de semnătura electronică sunt disponibile pe pagina cu Răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări ale clienților.

    Rapid pot fi aflate informații utile despre costuri, modalități de obținere, achiziție online, identificare video, instalare şi utilizare:

    • Pașii pentru e-Factura;
    • Ce semnătură aleg;
    • Cum cumpăr online;
    • Cum folosesc semnătura.

    Sunt descrise și:

    • Modalitatea de obținere a documentului de confirmare pentru ANAF/ SPV;
    • Pașii pentru obținerea unui certificat de semnătură electronică utilizat în SPV/e-Factura.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Pentru obținerea documentului de confirmare trebuie sa parcurgi următoarele etape, în această ordine:

    • instalează aplicația pentru TOKEN sau configurează accesul în Paperless webSIGN dacă ai certificat în CLOUD;
    • conectează TOKEN-ul la calculator sau deschide aplicația vToken dacă ai certificatul în CLOUD;
    • autentifică-te în pagina https://confirmare.certsign.ro și descarcă documentul de confirmare precompletat. Păstrează browser-ul deschis pentru a putea continua procedura;
    • semnează electronic documentul în aplicația Adobe Reader folosind certificatul digital de la certSIGN;
    • încarcă documentul înapoi pe pagina certSIGN de la butonul Încarcă;
    • descarcă documentul procesat de certSIGN, din aceeași pagină, în mai puțin de 5 minute;
    • depune documentul în SPV urmând instrucțiunile ANAF de la adresa:
      https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/#tabs-2.

    Urmărește unul dintre aceste tutoriale, în funcție de tipul de semnătură pe care îl ai.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Dacă ai nevoie și de alte informații pentru a alege ce tip de certificat calificat pentru semnătură electronică ți se potrivește verifică și informațiile din secțiunea: Ce semnătură aleg

    Detalii legate de semnătura electronică sunt disponibile pe pagina cu Răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări ale clienților.

    Rapid pot fi aflate informații utile despre costuri, modalități de obținere, achiziție online, identificare video, instalare şi utilizare:

    • Pașii pentru e-Factura;
    • Ce semnătură aleg;
    • Cum cumpăr online;
    • Cum folosesc semnătura:

    Sunt descrise și:

    • Modalitatea de obținere a documentului de confirmare pentru ANAF/ SPV;
    • Pașii pentru obținerea unui certificat de semnătură electronică utilizat în SPV/e-Factura.

    Nu ai găsit ce căutai? Descrie cât mai detaliat situația pentru care ai nevoie de un răspuns.

    Cum obții semnătura electronică în CLOUD?

    Semnătura electronică se realizează cu ajutorul unui certificat digital calificat iar pentru obținerea certificatului în CLOUD trebuie parcurse etapele:

    • Accesează paperless.certsign.ro
    • Alege certificatul în funcție de valabilitatea lui: 1, 2 sau 3 ani;
    • Completează formularul de înregistrare, inclusiv datele firmei dacă este cazul;
    • Efectuează plata;
    • Parcurge etapa de identificare video la distanță;
    • Verifică mesajul transmis de certSIGN la adresa e-mail indicată în formularul de înregistrare pentru a afla dacă a fost validat tot acest proces.

    În cazul în care informațiile primite sunt corecte și complete, la adresa de email indicată în formularul de înregistrare, certSIGN va trimite două invitații:

    • pentru configurarea mecanismului de autorizare;
    • pentru crearea contului în platforma de semnare Paperless webSIGN. Din invitația de creare cont poate fi descărcată și aplicația tokenului virtual Paperless vToken.

    Cu ajutorul acestor componente vei putea configura și utiliza semnătura electronică calificată în CLOUD. Dreptul de utilizare al semnăturii electronice în cloud va fi acordat după configurarea mecanismului de autorizare și crearea contului de utilizator în platforma de semnare Paperless webSIGN.

    După realizarea pașilor din cele două invitații, la prima logare în contul tău din platforma de cloud, se emite certificatul digital.

    * ATENŢIE! Dacă dorești să folosești certificatul în cloud la instituții precum ANAF, SPV, AFM etc. pentru semnarea documentelor / autentificarea la platforme web ce solicită acest lucru, o poți face local, nu în cloud, pe sistem de operare Windows. În afară de certificatul în cloud și Windows (versiuni 8.1, 10 sau 11) ai nevoie de aplicația tokenului virtual Paperless vToken (inclusă în pachet).

    Cum obții semnătura electronică cu TOKEN?Semnătura electronică se realizează cu ajutorul unui certificat digital calificat, iar pentru obținerea certificatului pe TOKEN trebuie parcurse etapele:
    • Accesează emitere2.certsign.ro
    • Alege certificatul în funcție de valabilitatea lui: 1, 2 sau 3 ani;
    • Completează formularul de înregistrare, inclusiv datele firmei dacă este cazul;
    • Efectuează plata;
    • Parcurge etapa de identificare video la distanță;
    • Verifică mesajul transmis de certSIGN la adresa de e-mail indicată în formularul de înregistrare pentru a afla dacă a fost validat tot acest proces.
    În cazul în care informațiile primite sunt corecte și complete, la adresa poștală indicată în formularul de înregistrare, certSIGN va transmite un plic conținând:
    • TOKEN-ul cu certificatul digital calificat;
    • Documentul conținând certificatul digital în formă printată.
    Codurile PIN / PUK și instrucțiunile vor fi livrate independent de plicul ce conține TOKENUL. Livrarea acestor coduri se poate face: 
    • electronic (pe email va fi transmis un mesaj ce conține un link de generare a documentului cu aceste coduri);
    sau
    • fizic (prin curier va fi transmis un plic cu documentul securizat).
    Pentru mai multe informații poți vizita și pagina Semnătură electronică cu token.