Indiferent de domeniul de activitate sau de tipul documentului semnat, atunci când vorbim despre acte oficiale putem cu uşurinţă da valoare juridică semnăturii electronice folosind semnătura electronică calificată. Iar utilizarea acesteia (şi nu numai) în zona financiar-bancară a constituit subiectul primei intervenţii susţinute de George Roman, Manager Clienţi certSIGN la Radio Guerrilla, în cadrul recent lansatei campanii de conştientizare semnate certSIGN.
Care sunt specificaţiile domeniului financiar-bancar atunci când vorbim despre semnarea de documente?
Fără a pierde din vedere atât cadrul legislativ privind modul de funcţionare al băncilor din România (cu elementele specifice ce ţin de KYC, GDPR etc.), cât şi plaja extinsă a clienţilor din domeniul banking (clienţi persoane fizice, persoane juridice dar şi un alt segment care se conturează destul de mult în ultima perioadă, respectiv clienţii cetăţeni români plecaţi în străinătate), pentru o mai bună înţelegere a particularităţilor semnării documentelor financiar-bancare, trebuie plecat de la procesele de bază:
“Dacă e să ne aplecăm puţin asupra particularităţilor în ceea ce priveşte semnarea documentelor bancare, cred că aici putem identifica cumva două zone: avem o dată procesul de semnare a documentelor interne în cadrul unei bănci – aici fluxul clasic de multe ori dă bătăi de cap şi poate duce la timpi îndelungaţi în vederea unei semnări adică există unele blocaje, şi bineînţeles semnarea unui document în relaţia cu banca de către clientul final, iar aici lucrurile sunt cumva acoperite de soluţiile pe care noi le punem la dispoziţie clienţilor. Dar esenţial în tot acest context este modul de semnare al acestor documente, în aşa fel încât să avem certitudinea că totul se întâmplă într-un cadru legal, că acea semnătură este una calificată şi nu poate fi contestată în instanţă pentru anumite situaţii neplăcute sau neprevăzute.”, a punctat George Roman.
Un aspect important de reţinut aici îl constituie şi posibilitatea identificării video la distanţă a persoanei, un alt serviciu oferit de certSIGN, auditat şi certificat ca fiind echivalent cu prezenţa fizică conform Regulamentului eIDAS, esenţial în contextul mizei instituţiilor financiar-bancare de a migra tot ce înseamnă identificare one-to-one la un ghişeu sau un birou bancar către mediul digital.
În afară de relaţia bancă-client, unde ar mai putea fi folosită de către bancă semnătura electronică calificată?
“Aplicabilitatea semnăturii electronice în cadrul unei bănci nu trebuie văzută strict din prisma contractelor de credit, din prisma unor documente gen cereri şi alte acorduri. Semnătura electronică are o aplicabilitate mult mai largă, trebuie să o privim într-un spectru mult mai larg – de exemplu procesul de HR, de Resurse Umane, poate fi foarte mult îmbunătăţit prin semnarea contractului individual de muncă, celebrul CIM, pe care îl putem semna cu o semnătură electronică calificată şi acela va avea valoare juridică şi nu va putea fi contestat în instanţă.”, a precizat colegul nostru.
Astfel, de la un proces pe hârtie care poate dura minim 8-10 zile (transmitere CIM în trei exemplare prin curier la punctul de lucru, semnare olografă manager direct şi viitor angajat, returnare exemplare prin curier către sediul central, semnare olografă departament HR, retransmitere exemplar angajat cu toate semnăturile către acesta, arhivare fizică exemplare angajator), putem ajungem la un proces de semnare electronică, cu valoare legală, finalizat în câteva minute, optând pentru soluţii de semnătură electronică calificată la distanţă precum Paperless flowSIGN.
Persoanele cu domiciliul în afara ţării pot utiliza semnătura electronică calificată pentru contractarea unui credit sau realizarea unei asigurări pentru un imobil în România, fără deplasări suplimentare?
În cazul persoanelor plecate în străinătate şi care au o relaţie cu o instituţie bancară din România apar periodic actualizări de date sau anumite documente de completat, context în care soluţiile certSIGN de semnătură electronică calificată (recunoscută la nivelul tuturor statelor membre UE) şi identificare video echivalentă cu prezenţa fizică devin esenţiale:
“Aici de fapt sunt două procese – o dată avem identificarea clientului şi o putem face online, de la distanţă, indiferent de ţara în care el are domiciliul, şi ulterior acestei identificări online putem emite certificatul calificat pe care îl pot folosi pentru semnarea oricărui document, nu numai în relaţia cu banca – orice document, cu orice instituţie din România, fie că e instituţie de stat, fie că e instituţie privată sau bancă în cazul nostru.”, a mai subliniat George Roman.
În loc de concluzie
În permanenţă dezvoltând noi soluţii, următorul pas certSIGN cu utilizare inclusiv în zona financiar-bancară îl reprezintă certME – primul serviciu de identitate digitală de pe piața din România. Aplicaţia deja disponibilă în Google Play şi App Store permite înrolarea cetățenilor la nenumărate servicii online cu o singură verificare a identității, fără deplasări fizice sau prezentarea documentelor de identitate:
“[…] Atunci când ai nevoie să semnezi fie un contract de credit, fie un contract cu un furnizor de energie, internet sau telefonie sau chiar a te reprezenta în faţa instituţiilor statului, poţi folosi această aplicaţie şi inclusiv identitatea electronică.”