Documentele elaborate de specialiştii din domeniile construcţii, arhitectură şi urbanism (arhitecţi, auditori energetici, diriginți de șantier etc.), care se transmit autorităţilor şi instituţiilor competente în emiterea de avize, acorduri, aprobări şi autorizaţii, pot fi semnate cu un certificat calificat de semnătură electronică, în locul formatului fizic (pe hârtie) cu semnătură olografă şi ştampilă sau parafă profesională.
Măsura, reglementată prin OUG nr. 140/2020 şi normele de aplicare în vigoare din ianuarie 2021, mai stabileşte că documentele elaborate și prezentate în format electronic autorităților și instituțiilor trebuie să fie semnate de către toți specialiștii cu semnătură electronică calificată eliberată de un prestator de servicii de încredere calificat.
certSIGN, Prestator de servicii de încredere calificat conform Regulamentului UE eIDAS nr. 910/2014, pune la dispoziţia specialiştilor din domeniile construcții, arhitectură și urbanism certificate calificate emise în conformitate cu reglementările naţionale şi europene, pentru semnături electronice calificate cu valoare legală.
Puteţi obţine certificatul calificat de semnătură electronică pentru semnarea documentelor din domeniile construcţii, arhitectură şi urbanism direct de la certSIGN, Prestator de servicii de încredere calificat conform Regulamentului UE eIDAS nr. 910/2014.
Deoarece reglementările legislative în vigoare impun înscrierea unor atribute specifice în funcţie de calitatea profesională şi autoritatea competentă care a acordat dreptul de semnătură sau de practică, kit-urile de semnătură electronică calificată certSIGN (certificat calificat, dispozitiv criptografic – token şi aplicaţia de semnare clickSIGN) destinate specialiştilor din aceste domenii pot fi obţinute prin:
În cazul în care deţineţi deja un certificat calificat de semnătură electronică şi doriţi reemiterea acestuia cu înscrierea atributelor, vă rugăm să ne contactaţi printr-un e-mail la adresa ra@certsign.ro .
Pe scurt, se poate semna electronic foarte simplu utilizând aplicaţia gratuită Adobe Acrobat Reader, urmând următorii paşi:
Pentru mai multe detalii poţi consulta şi aceste resurse – semnarea electronică a unui document PDF în Adobe Acrobat Reader DC (vezi video) şi semnarea electronică a unui document PDF fără câmp de semnătură în Adobe Acrobat Reader XI (vezi paşi).
Verificarea unei semnături electronice calificate se poate face tot în Adobe Acrobat Reader, validitatea ei fiind confirmată printr-o serie de elemente precum:
Certificatul calificat de semnătură electronică poate fi utilizat în desfăşurarea activităţii de:
În domeniile construcţii, arhitectură şi urbanism pot fi semnate electronic cu un certificat calificat toate documentele în format PDF:
Atributele solicitate prin OUG nr. 140/2020 şi normele de aplicare, care trebuie înscrise în certificatele calificate de semnătură electronică emise specialiştilor din construcţii, arhitectură şi urbanism sunt următoarele (integral sau parţial, în funcţie de profesie/autoritatea competentă):
Potrivit art. 22 alin. (2) din Normele tehnice privind OUG nr. 140/2020 pentru stabilirea unor măsuri privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică în domeniile construcții, arhitectură și urbanism, documentele semnate cu semnătură electronică calificată trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) să fie semnate cu certificat calificat pentru semnătură electronică conform Regulamentului UE nr. 910/2014;
b) formatul fișierelor semnate să fie PDF, iar semnătura să respecte specificațiile semnăturii PDF, așa cum sunt definite de art. 1 din Decizia de punere în aplicare (UE) 2015/1.506 a Comisiei din 8 septembrie 2015 de stabilire a specificațiilor referitoare la formatele semnăturilor și sigiliilor electronice avansate care trebuie recunoscute de către organismele din sectorul public în temeiul art. 27 alin. (5) și al art. 37 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă;
c) documentele să includă opțiunea LTV definită de standardul ETSI TS 102 778-4 sau versiuni ulterioare ale acestuia care permit validarea pe termen lung a documentului semnat;
d) documentele semnate cu semnătură electronică calificată să fie păstrate în format electronic.
Dacă ai întrebări sau vrei să afli mai multe despre certificatele calificate de semnătură electronică certSIGN, lasă-ne un mesaj iar specialiştii noştri te vor contacta în cel mai scurt timp!
Bd. Tudor Vladimirescu nr. 29 A, AFI Tech Park 1, Sector 5, Bucureşti, România, 050881
Șos. Olteniței, nr. 107A,
Sector 4, București, România, 041303
Utile
Politici și proceduri
Contact
Sediu central:
Bd. Tudor Vladimirescu nr. 29 A, AFI Tech Park 1
Sector 5, Bucureşti, România, 050881
Sediu social:
Șos. Olteniței, nr. 107A
Sector 4, București, România, 041303
Nr. Reg. Comerțului:
J40/484/2006
Cod de înregistrare fiscală:
RO18288250