Cu ce altceva să începem implementarea fluxurilor de lucru online în industria medicală şi farmaceutică decât cu semnătura electronică calificată. Şi, de fapt, nici măcar nu începem, ci trecem la următorul nivel al digitalizării atât de necesare! Mai multe pe subiect aflăm de la Andrei Sârbu, Manager Clienţi certSIGN, invitat la Radio Guerrilla cu o intervenţie în cadrul campaniei “Dă valoare juridică semnăturii electronice”.
Care este istoricul semnăturii electronice în industria medicală şi farmaceutică?
De aproximativ 10 ani, în zona de sănătate respectiv industria medicală şi farma, numărul persoanelor juridice care utilizează semnătura electronică calificată este în continuă creştere:
“Ca să îţi dau şi câteva exemple – tot ce înseamnă personal medical care interacţionează cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Aici vorbim despre un sistem în care reţeta electronică se validează bazându-ne pe semnătura electronică. Dacă vorbim de farmacişti, la fel, medicamentele – cel puţin pentru reţete compensate – se dau în baza semnăturii electronice, deci lucrurile sunt deja destul de bine stabilite. Vorbim şi despre stocuri de medicamente pe care anumite companii trebuie să le raporteze zilnic la CNAS.”, a punctat Andrei Sârbu.
Care sunt celelalte aspecte specifice în industria sănătăţii pentru care semnătura electronică calificată reprezintă o soluţie?
În primul rând, este important de subliniat faptul că vorbim despre semnătura electronică calificată, singura care are implicit efectul juridic echivalent al unei semnături olografe, potrivit Regulamentului UE eIDAS nr. 910 /2014. Cu ajutorul acestei soluţii, multiple fluxuri şi procese specifice industriei medicale şi farma pot fi digitalizate:
“[…] Ar fi o dată procesul de medicina muncii – cu alte cuvinte, în momentul în care urmează să te angajezi la o companie şi vei trece prin procesul acesta de verificare medicală, absolut toată documenţia pe care clinica respectivă o va emite şi o va transmite angajatorului în momentul acesta se semnează electronic. Iar în felul acesta angajatorul nu mai aşteaptă după documentele care, până la momentul respectiv, se transmiteau pe suport hârtie. Şi atunci vorbim de nişte reduceri semnificative de timp.”, a precizat colegul nostru.
Totodată, vorbim despre digitalizarea fluxurilor cu ajutorul semnăturii electronice calificate şi:
- în zona companiilor care livrează produse, medicamente ori echipamente în spitale şi în clinici private, în cazul cărora întreg procesul de vânzare se poate derula 100% electronic;
- în zona de Resurse Umane din cadrul acestor companii – semnarea electronică a contractelor, actelor adiţionale şi altor documente de HR cu angajaţii şi colaboratorii.
Ce urmează, din punctul de vedere certSIGN, în industria medicală şi farmaceutică – care se poate folosi ca exemplu pentru orice altă industrie?
Într-adevăr, ţinând cont de faptul că semnătura electronică calificată dă valoare legală unui document şi este recunoscută ca fiind echivalentă semnăturii olografe, indiferent că vorbim despre industria medicală şi farma sau despre orice altă industrie, oricând aplici o semnătură electronică calificată, dai valoare legală acelui document.
“Dacă nu la finalul acestui an atunci cu siguranţă în primăvară, vom lansa în zona aceasta de farma două surprize şi anume – o dată vom încerca să digitalizăm procesul în care eu, Andrei Sârbu, că sunt client sau pacient, indiferent cum mă numesc şi ce calitate am, când ajung într-o clinică medicală sau într-un spital şi trebuie să trec prin procesul de înregistrare […], tot procesul acesta noi îl vom digitaliza. În felul ăsta, oricine se va putea prezenta la o astfel de clinică sau la un spital cu mâinile în buzunar şi doar cu actul de identitate iar în câteva minute să i se poată emite un astfel de certificat digital calificat cu care să semneze absolut toate documentele, cu valoare legală.”, a precizat Andrei Sârbu.
Cea de-a doua soluţie în pregătire vizează identitatea digitală şi se referă la posibilitatea identificării online la o clinică sau la un spital, permiţând solicitarea de documente, acţiuni ori consultaţii la distanţă. Desigur, cu validarea identităţii.
“Clinica va avea certitudinea că într-adevăr acea persoană cu care stă de vorbă online are identitatea validată. Şi atunci nu va mai fi nevoie să mă prezint din nou la clinica respectivă pentru a solicita să zicem un document şi să mă legitimez, pentru că eu voi putea să fac acest lucru stand frumos acasă şi având această aplicaţie pe care noi o vom pune la dispoziţie.”, a mai subliniat în încheiere colegul nostru.
Află mai multe despre semnătura electronică şi în zona financiar-bancară, de retail sau pentru profesiile liberale!