Semnătura electronică în administraţia publică | Dă valoare juridică semnăturii electronice (ep.7)

Atunci când vorbim despre debirocratizare şi necesitatea digitalizării, printre primele aspecte care ne vin în minte se numără interacţiunile cu administraţia publică, respectiv instituţiile statului. O privire în detaliu asupra acestui subiect şi avantajele adopţiei soluţiilor de semnătură electronică calificată ne prezintă Aurel Meiroşu, Manager Dezvoltare Afaceri Semnătură Electronică certSIGN, invitat la Radio Guerrilla pentru o intervenţie specială în cadrul campaniei Dă valoare juridică semnăturii electronice.

Cum arată interacţiunea cu statul şi administraţia publică, pentru care de obicei este nevoie să se pregătească celebrul dosar cu şină, din punct de vedere al adopţiei soluţiilor de semnătură electronică calificată?

Un prim pas spre digitalizare a fost făcut în urmă cu aproximativ 10 ani, în momentul în care cele mai mari sisteme la nivel naţional au început să interacţioneze cu publicul exclusiv prin utilizarea unui certificat calificat de semnătură electronică: ANAF prin Spaţiul Privat Virtual, Ministerul Sănătăţii, MySMIS etc.. Aşadar se remarcă o practică şi o progresie (mai lentă, dar sigură) de-a lungul timpului în ceea ce priveşte adopţia soluţiilor de semnătură electronică calificată. Cu atât mai mult cu cât vorbim despre un drum ireversibil în zona aceasta – de exemplu, contabilii care înainte stăteau la coadă în datele de 25 şi 26 ale lunii pentru a depune declaraţiile fiscale pe hârtie, cu siguranţă nu ar prefera să revină la acest obicei după implementarea posibilităţii depunerii online a declaraţiilor fiscale, cu ajutorul semnăturii electronice.

“O altă zonă, dacă vorbim despre interacţiunea cu statul, este cea a primăriilor iar noi am făcut un pas foarte important în 2018 – la momentul respectiv chiar a fost o inovaţie pentru administraţia publică locală. Am avut un proiect pe care l-am implementat la Alba Iulia prin intermediul căruia, spre exemplu, cetăţenii se pot autentifica în portal, îşi pot atesta identitatea folosind o soluţie de identificare video la distanţă certSIGN şi demersurile pot fi făcute exclusiv electronic, pentru că portalul îţi emite pe loc o semnătură electronică calificată. Astfel poţi replica acelaşi demers pe care îl făceai la ghişeu, cu faimosul dosar cu şină, în mediul electronic. […] Acesta a fost primul exemplu, însă am replicat proiectul iar în momentul de faţă este implementat şi disponibil tuturor cetăţenilor în Braşov, Sibiu, avem la Primăria Sectorului 3 un proiect, avem la Consiliul Judeţean Cluj, urmează la Ilfov şi încă vreo 5-6 primării care au văzut beneficiul şi valoarea adusă comunităţii.”, a punctat Aurel Meiroşu.

De ce nu la o scară mai largă implementate aceste proiecte de digitalizare? Vorbim despre cazuri izolate momentan deoarece este necesară o mai mare deschidere, “avem nevoie de mult mai multă viziune, avem nevoie de mult mai mult leadership şi trebuie să fim practic conştienţi şi să acceptăm că tehnologia nu face nimic altceva decât să ne ajute, […] nu înseamnă decât să îţi crească calitatea serviciilor pentru cetăţeni, cetăţenii sunt mulţumiţi, dacă sunt mulţumiţi tu în continuare vei putea mai departe să implementezi, să atragi investiţii şi toată lumea are de câştigat.”, a mai precizat colegul nostru.

Pe termen scurt şi cu rezultate imediate, ce probleme ar mai fi de rezolvat în relaţia cu statul în ceea ce priveşte identitatea digitală?

Identitatea digitală de încredere constituie răspunsul la întrebarea “Sunt 100% sigur că discut virtual cu persoana reală?” iar atunci când avem la dispoziţie şi utilizăm o soluţie electronică cu recunoaştere legală pe care ne putem baza în orice context, putem mult mai uşor să comunicăm o informaţie, să transmitem documente şi să fim siguri că informaţia respectivă, din absolut toate punctele de vedere, ajunge la persoana căreia îi este destinată. “Sunt foarte multe situaţii în care nu trebuie neapărat să semnezi ceva, ci trebuie să fii notificat, să iei la cunoştinţă, trebuie să ridici un document şi iată te duci la ghişeu în persoană tocmai din cauza sau datorită – depinde cum privim – faptului că ei trebuie să fie siguri că tu eşti acel Ion Popescu.”, a subliniat Aurel Meiroşu.

În plus, cu ajutorul soluţiilor de semnătură electronică calificată şi identificare video echivalentă cu prezenţa fizică, putem vorbi despre o trasabilitate la nivelul comunicărilor instituţie-cetăţean: “Poţi gândi un sistem care să acopere toaste aspectele acestea pentru că, în final, evident că şi instituţiile statului au interesul lor, iar cel mai mare interes este de a colecta taxe la bugetul local, bugetul consolidat. Cu cât ai mai multe pârghii prin care cetăţenii îşi pot declara sau asuma anumite aspecte în relaţia cu statul, cu atât le faci viaţa mai uşoară şi cel puţin se rezolvă acele situaţii în care persoana nu a vrut să se dezică de la plata amenzii, dar a uitat sau a fost prea complicat pentru că în primul rând nu ştia unde trebuie să se ducă, când a aflat nu ştia dacă are unde să parcheze – apar tot felul de aspecte de genul şi important este să existe o alternativă.”, a mai menţionat în încheiere specialistul certSIGN

Află mai multe despre semnătura electronică şi în aceste domenii:

Financiar-Bancar, Retail, Profesii liberale, Medical & Farma, Utilităţi, IT&C!

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on LinkedIn
Share on Pinterest

Te sunăm noi!

Îţi mulţumim pentru că vrei să intri în contact cu noi!

.


    * campuri obligatorii